Recensie: Oma Boef, David Williams

De boeken van David Williams zijn grappig en verrassend. Ze weten je altijd te raken op een plek waar je het niet verwacht. Zo ook het boek Oma Boef, dat niet alleen om de oma gaat, maar ook om de elfjarige Ben. Hij wordt iedere vrijdagavond bij zijn oma afgeleverd, zodat zijn ouders een avondje en ochtendje ‘vrij’ hebben. En dat vind Ben oervervelend! Zijn oma is namelijk een prototype oma: slechthorend, saai, kool-etend en winden latend. Bovendien praat ze tegen hem alsof ze tegen een peuter praat. Veel doet ze niet, behalve lezen in spannende misdaadboeken. Dat past eigenlijk helemaal niet bij zijn oma, van die gevaarlijke boeken met geweren en mooie vrouwen op de kaft…

Tot hij in een koektrommel juwelen ontdekt. Ben wordt nieuwsgierig en gaat op onderzoek uit. En wat blijkt? Oma blijkt een internationaal gezochte juwelendief te zijn! En dat is het begin van een heel nieuwe ontdekkingsreis in de wereld van zijn nieuwe, hippe oma: oma boef! De logeerpartijen worden meteen een stuk interessanter, en nu oma geen toneelstukje meer hoeft op te voeren blijkt ze een stuk aardiger en leuker te zijn! Een bijzondere vriendschap ontstaat tussen oma boef en haar kleine boef.

Het boek is weer geweldig geschreven door David Williams. Hij is echt een kunstenaar met woordgrapjes, die er niet heel erg dik op liggen. Grappige vergelijkingen en een vlotte vertelling zorgen ervoor dat je razendsnel door het verhaal heen bent. Niet dat het een te makkelijk boek is, maar het is gewoon zo leuk, dat je de tijd verliest en blijft lezen tot je ogen dichtvallen van de slaap. In het boek staan grappige tekeningen van Tony Ross, die prima aansluiten bij het verhaal. Een gouden duo, dat eerder bijvoorbeeld Mr. Stink hebben geschreven.

Oma Boef, David Williams
Clavis, september 2013, 203 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789044820645