Recensie: Mijn broer is een superheld, David Solomons

Mijn broer is een superheld Soms gebeuren er dingen in je leven waar je geen verklaring voor hebt. Sommige dingen zijn heel vervelend, anderen helemaal geweldig, veel dingen die je gewoon links kunt laten liggen. Zo het is niet-krijgen van superkrachten eigenlijk helemaal niet zo boeiend. Er zijn heel veel mensen die nooit superkrachten krijgen. Eigenlijk ken ik er zelfs niet eentje die dat wel heeft! Bij de elfjarige Luuk is dat wel anders. Hij en Zack speelden een keer in een boomhut, waarbij Luuk ineens heel erg nodig naar de wc moest. En tja, dan moet je. Maar terwijl hij weg was, heeft Zack ineens allerlei superkrachten gekregen van de buitenaardse Zorbon. Waar hij dus helemaal niks van af weet: Zack leest niet eens strips! Maar geen probleem, daar kan zijn broer Luuk hem natuurlijk bij helpen. Hoopt Luuk, want Zach heeft zijn krachten niet voor niets gekregen: hij moet de wereld redden van het kwaad… Mijn broer is een superheld is een heerlijk chaotisch boek. Lekker grappig, waarbij het ene grappige avontuur het andere in een enorm rap tempo afwisselt. Vooral de ontwetendheid van Zack werkt enorm op de lachspieren. Zo heeft Zack geen idee wat een superheld moet doen, en laat staan tegen wie hij de Aarde moet beschermen. Ja, Nemesis, maar wie of wat dat is… dat moet hij nog maar uitzoeken! Dan wordt tot overmaat van ramp Zack ontvoerd, en staat Luuk er ineens helemaal in zijn eentje voor. Hij is de enige die weet dat de Aarde in gevaar is, en de toekomst ervan hangt dus van hem af. Maar hoe red je de aarde zonder superkrachten? Dat blijkt nog knap lastig! Het boek Mijn broer is een superheld is geweldig geschreven. Het leest echt als een stripboek, zonder moeilijke woorden. In tegenstelling zoals je zou verwachten kom je in dit boek geen illustraties of plaatjes tegen, behalve op iedere eerste pagina van een hoofdstuk. Maar dat is ook helemaal geen gemis: het is echt leuk geschreven, met een leuk gevoel voor humor: soms wat plat, soms ook lekker droog en sarcastisch. Echte Britse humor dus, waar ook kinderen zeker van zullen smullen. Mijn broer is een superheld klinkt oneerlijk ()waarom ik niet) maar Luuk en Zack laten zien dat je door samen te werken heel wat werelden kunt redden.

Mijn broer is een superheld, David Solomons Gottmer, 304 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789025760281