Recensie: Magie in al je communicatie, Bas Mouton

Magie in al je communicatie Er zijn momenten in ons leven dat we het extra belangrijk vinden om ons goed uit te drukken, om ons gevoel over te brengen of een publiek mee te krijgen. Die zijn er op persoonlijk, maar ook op zakelijk gebied. Denk aan een speech op een bruiloft, een sollicitatiebrief voor een droombaan, een presentatie tijdens een belangrijke meeting of een brief aan een geliefde. Maar hoe pak je dat aan, en hoe zorg je voor wat magie in al je communicatie? Want jouw boodschap moet natuurlijk wel spetteren! Bas Mouton is een deskundige op dit gebied. Hij geeft al jaren trainingen op het gebied van communicatie en heeft een passie voor het vertellen van verhalen. Geïnspireerd door speeches van Amerikaanse presidentskandidaten nam hij in Amerika deel aan podium presence trainingen. Na zijn terugkomst besluit Mouton van communicatie zijn werk te maken en richt hij het bedrijf Speech Republic op, dat trainingen biedt om deelnemers te leren een boodschap zó over te brengen dat het bij het publiek aankomt. Meer weten? kijk eens op www.speechrepublic.nl In Magie in al je communicatie vertelt hij de basis van wat hij heeft ontdekt. Daarbij komt het IK-IETS-JOU- model ruim aan bod, want dat is de basis van alle trainingen van Speech Republic. Middels dit model vertelt Bas over negen magiewetten, die door iedereen kunnen worden toegepast en die helpen om beter en persoonlijker te communiceren. Want communiceren is eigenlijk net zo simpel als IK zeg IETS tegen JOU. Maar dan moet je wel weten hoe die drie elementen in elkaar steken, en hoe je ze zo goed mogelijk op elkaar afstemt. Bas Mouton: “Vergeet alle presentatietechnieken, taaltrucjes, communicatie- en mediatrainingen die gericht zijn op uiterlijkheden en het vermijden van risico’s. De magie in communicatie – het gevoel dat een verhaal klopt, inspireert en tot actie aanzet – zit niet in houding, intonatie of woordkeuze. Echte communicatie gaat erom jezelf te laten zien, écht iets te vertellen en anderen daarin mee te durven nemen.” Door de basis van de magiewetten toe te passen breng je magie in al je communicatie. Of het nu gaat om teksten met meer impact te schrijven, verhalen beter over te brengen, de energie te veranderen en mensen iets anders te laten doen dan ze gedaan zouden hebben zonder magische communicatie. Het boekje Magie in al je communicatie is vlot en leuk geschreven. Het bevat veel praktijkvoorbeelden, fragmenten uit TED-talk presentaties (en zwak van de schrijver) en manieren om het direct op je eigen leven toe te passen. En als je goed leest en de wetten begrijpt, ontdek je ook hoe de meester zelf ze heeft toegepast. Niet raar dus, dat het boekje van de eerste tot de laatste pagina weet te boeien! Magie in al je communicatie, Bas Mouton uitgeverij Boom Nelissen, 200 pagina’s, paperback. Prijs: 20 euro. ISBN: 9789024403752