Recensie: Lekker! Nee vies! Werner Holzwarth

In ons huis heeft het boekje Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft overuren gemaakt. Het kleine grappige kartonboekje is ook heel erg leuk, over een oververhit molletje met een hele grote drol op z’n hoofd. Maar daar gaat het nu niet over – niet ieder prentenboek kan over een grote drol gaan natuurlijk. In dit boek gaat het namelijk over iets heel anders: eten! Een aantal kinderen gaat samen op pad om verschillende dingen te eten. Maar wat blijkt? Wat de een super lekker vind, vind de ander juist helemaal niet om te eten! (voor kinderen die iets minder net opgevoed zijn staat hier een ander woordje).

Andere smaak

Uit het brede boekje Lekker! Nee Vies – dat lekker op rijm is geschreven – blijkt dat iedereen een heel andere smaak heeft. Sommige kinderen houden bijvoorbeeld van spinazie, anderen weer van een cordon bleu, van frietjes of juist van ijs. Of misschien houden sommige kinderen wel van alles, zoals het hondje Bello. Die lust alles (behalve vis). Grappig om te zien dat Bello telkens de restjes krijgt van alle kinderen. En dat is hem wel aan te zien! Want hoewel Bello begint als een jonge, gezonde hond, wordt hij steeds ronder en ronder. Tja, dat gebeurt er als je zo veel te eten krijgt en maar blijft eten…

Grappig

Verder zitten er in het grappig getekende boekje Lekker! Nee vies! nog een paar andere beeldgrapjes verwerkt, hoewel dat er niet bijzonder veel zijn. De tekeningen zijn erg hard omlijnd en niet zo grappig getekend als het eerder genoemde prentenboek over het molletje. De tekst is met dikke letters getekend, in een soort handgeschreven lettertype. Dat maakt het boek ook een beetje leuker en grappiger om voor te lezen. De kleuren zijn fel, het verhaal relatief kort. En vergeet niet te vragen wat jouw kinderen juist lekker of vies vinden. Misschien houden die wel van vis, in tegenstelling tot Bello!

Lekker! Nee vies!, Werner Holzwarth

Illustrator: Theresa Strozyk
Moon uitgevers, 32 pagina’s, hardcover.