Recensie: LEGO Star Wars First Order Snowspeeder, 75100

LEGO Star Wars First Order Snowspeeder

De nieuwe Star Wars film komt er aan, de eerste die onder de vlag van Disney wordt ontwikkeld. Maar kinderen wisten al lang van de capaciteiten van Disney op het gebied van Star Wars dankzij de animatieserie Star Wars Rebels. Dat de combinatie Disney-Star Wars-LEGO een gouden greep is hoeft niemand uit te leggen. De dozen zijn een soort magneten in de speelgoedwinkel en trekken alle jongens aan.

Wij gingen aan de slag met de LEGO Star Wars First Order Snowspeeder. Een gevaarlijk ogend vliegtuig dat over de grond zweeft (op transparante wielen in de LEGO-versie) en over genoeg vuurkracht beschikt om de grootse Jedi-legers het hoofd te bieden. En wat gaaf is: je kunt zelfs écht schieten met deze First Order Snowspeeder!

Maar eerst bouwen. In vier zakken LEGO bouwsteentjes zitten alle elementen die je nodig hebt om jouw voertuig in elkaar te bouwen. De stappen zijn kort en duidelijk. Soms hoef je maar 1 blokje te plaatsen om de stap te voltooien, soms vier of vijf. De plaatjes zijn duidelijk, en laten goed zien waar en hoe de steentjes moeten komen. Bij mogelijke problemen is een close-up geplaatst. Perfect! De Snowspeeder maakt niet alleen gebruik van de ‘normale’ LEGO bouwstenen, maar bevat ook een paar LEGO Technics onderdelen. Een leuke brug naar de moeilijkere bouwdozen. Na een tijdje bouwen – waarin we een paar keer pauzeren – is de LEGO Star Wars Snowspeeder dan toch af.

En dat ziet er indrukwekkend uit! Dit snel inzetbare gevechtsvoertuig heeft een driekoppige bemanning (2 First Order Snowtroopers en een First Order Snowtrooper-officier) en een laadruim aan de voorzijde, een vaste noppenschieter bij de cockpit, en twee stuks snelvuur-boordgeschut in de motorgondels. Die drie kanonnen kunnen echt schieten, daarvoor krijg je ronde transparante schijfjes meegeleverd. Maar let op: hij schiet snel en hard. Let dus een beetje op waar je ze heen schiet, voor je het weet ben je ze kwijt. Nu is het nog wachten op de film…

LEGO Star Wars First Order Snowspeeder
Prijs: 55 euro