Recensie: LEGO Marvel’s Avengers

lego marvel avengers Er is een nieuwe LEGO game verkrijgbaar, gecombineerd met de aantrekkingskracht van de Marvel Avengers superhelden. Een superspannende game vol actie, grapjes, puzzels en ontelbaar veel LEGO-blokjes, die je allemaal uit elkaar kunt halen (en soms weer in elkaar kunt zetten voor nieuwe voorwerpen, wapens, voortuigen of hulpmiddelen). In het spel zitten maar liefst zes verschillende Marvel superheldenfilms verweven, en is dus goed voor uren speelplezier. Daarnaast kun je flink wat Marvel superhelden vrijspelen, en kun je karakters met een druk op de knop met elkaar verwisselen om nieuwe vaardigheden te gebruiken. Het eerste verhaallijn dat je voor ogen krijgt is die van de kaskraker Avengers: Age of Ultron. Een spannend verhaal, waar al flink wat humor in zat verweven. Daar wordt nu nog een schepje bovenop gedaan door het LEGO team, gecombineerd met de programmeurs van Warner Bros Interactive Entertainment en TT Games. En natuurlijk wordt al het bloedvergieten overboord gegooid. Want blokjes bloeden niet, zoals het aloude gezegde luid. Naast Age of Ultron kruip je ook in de verhaallijnen van Marvel’s Captain America: The First Avenger, Marvel’s Iron Man 3, Marvel’s Thor: The Dark World en Marvel’s Captain America: The Winter Soldier. LEGO Marvel’s Avengers is een echte LEGO game pur sang. Het bevat alle elementen die je in een LEGO spel zult verwachten: de mogelijkheid om je hele omgeving leeg te vagen van alle voorwerpen (en daar nog geld mee te verdienen ook), het verzamelen van LEGO-karakters – in dit geval een uitgebreid scala een Marvel superhelden, het oplossen van puzzels en het voeren van indrukwekkende en zenuwslopende LEGO gevechten. Dankzij het ‘LEGO geweld’ kunnen ook jongere spelers genieten van de superheldenacties. Veel meer dan blokjes wordt er niet vergoten. De puzzels zijn niet altijd heel moeilijk om op te lossen, maar wel moeilijk om uit te vinden wat je nu precies moet doen – en met welke superheld. Iedere held heeft namelijk zijn echten krachten en gaven, en moet die inzetten om bepaalde hindernissen te overbruggen. Zo kan de Hulk grote voorwerpen verbrijzelen, is Iron Man heel goed met technische apparaten en speurt Black Widow de omgeving af naar verborgen schatten of schakelaars. Handig allemaal, maar wie moet je gebruiken… en op welk moment? De keuze is aan jou, aan de 100 superhelden die je ter beschikking hebt zal het niet liggen. Het leuke is dat je dit spel ook met twee spelers tegelijk kunt spelen. Zo kun je goed samenwerken om je doelen te bereiken. Leuke gimmick is ook de speciale teamaanvallen, waarbij je de krachten bundelt voor spectaculaire en indrukwekkende aanvalspatronen.   LEGO Marvel’s Avengers bevat ook een unieke kijk op open wereld gameplay. Er zijn acht verschillende omgevingen om te ontdekken in de Marvel Cinematic Universe, waaronder de uitgestrekte straten van Marvel’s New York, Asgard, Barton’s Farm, Malibu, the S.H.I.E.L.D. Base Exterior, Sokovia, Zuid-Afrika en Washington D.C. Spelers kunnen zich vrij bewegen in deze open werelden door gebruik te maken van gloednieuwe gameplay mechanieken die ervoor zorgen dat de Hulk van enorme wolkenkrabbers kan springen, Quicksilver snel over water kan rennen of het zelfs mogelijk maken om te spelen als gigantische personages zoals de beangstigende Fing Fang Foom, die net zo groot kan worden als de meest hoge gebouwen. De open wereld Manhattan is voor het eerst ook beschikbaar op handheld consoles, zodat fans altijd en overal van de uitgestrekte betonnen jungle kunnen genieten.

LEGO Marvel’s Aventers, getest op PS3 Warner Bros. Leeftijd: vanaf 7 jaar. Prijs: vanaf 29,95 euro (PS Vita, Nintendo 3DS en PC)