Recensie: Home, een buitenaards grappig avontuur over emoties

home

In het begin van de film Home maken we kennis met de Moves, paarse rare schepseltjes die nogal bang zijn aangelegd. Ze volgen hun leider blindelings: als hij zegt dat ze moeten vluchten, dan doen ze dat. Massaal. Dan bezetten ze een nieuwe planeet, wachtend tot hun gezworen vijand hen inhaalt om ook die planeet tot het kleinste stukje stof te vernietigen. En zo gaan alle Moves nu naar een mooie, groene planeet vol onnozele schepsels die de hulp van de Moves maar wat goed kunnen gebruiken: aarde! Ook het buitenbeentje van de Moves, Oh, mag mee. Hij heeft die naam zelf bedacht, aangezien dat de eerste reactie is van andere moves als hij eraan komt.

Speciaal voor de invasie worden alle mensen eventjes verhuisd naar ‘perfecte wijken’. In Australië. Onvrijwillig. Ze worden opgezogen door grote bollen, en in kleurrijke huisjes geplaatst, ver weg van hun eigenlijke huizen. Er blijft echter een meisje achter, Tip. Zij probeert uit de handen te blijven van de Moves, wat ook prima lukt. Maar ook Oh heeft dat als levensdoel gekozen, aangezien hij een uitnodiging voor een house-warming feestje heeft gestuurd naar het hele heelal. En dus ook de vijand van de Moves. Een grote fout, waarvoor Oh gestraft zou moeten worden. En zo vinden deze twee elkaar in de film Home: de een vlucht voor zijn fouten, de ander is op zoek naar haar moeder.

Oh en Tip zijn dus op de vlucht, in een klein rood autootje dat door Oh verbouwd is tot een vliegend supersonisch slush-apparaat. Al vluchtend voor de andere Moves en zoekend naar de moeder van Tip ontdekt Oh echter dat mensen helemaal niet zo hulpbehoevend zijn, laat staan onnozel. Sterker nog: Oh leert heel wat over liefde en vriendschap, meer dan hij ooit voor mogelijk had gehouden! En hij leert wat Muziek is, en dat je daar super lekker op kunt dansen! Home is dan ook een erg leuke en swingende familiefilm, dat vooral draait om liefde en vriendschap, maar ook andere emoties komen ruim aan bod. Moves hebben namelijk een leuke eigenschap: ze veranderen van kleur als hun emotie veranderd: groen bij een leugentje, oranje bij een spannend moment, roze bij liefde, en ga zo maar door.

Home, 20th century fox
Tijdsduur: 93 minuten, Animatie.
Leeftijd: vanaf 6 jaar.