Recensie: Hoe word ik een wiskundig genie?

boekstra_9789059085213_front hoe word ik een wiskundig genieEen genie worden, dat willen we allemaal wel! En misschien wel op een heel ander vlak dan wiskunde, maar het is en blijft wel handig, een beetje slim zijn met wiskunde. Dan weet je altijd meteen het antwoord in de klas, maar ook in het dagelijks leven komt wiskunde ontzettend vaak voor. Als je een afstand moet berekenen, bijvoorbeeld, of even wilt weten hoeveel je nog kunt uitgeven als je dat ene ding hebt gekocht… Een wiskundig genie worden, dat lijkt lastiger dan het is. En inderdaad, een écht genie worden kost ontzettend veel moeite en energie. Slechts heel weinig mensen worden daadwerkelijk geboren als genie. Hoe dat zo komt, en wat je er voor moet of kunt doen om zelf zo’n genie te worden, dat lees je in dit boek. In Hoe word ik een wiskundig genie staat niet alleen de achtergrond over het wiskundige deel van je hersenen (waar niet alleen gerekend wordt, maar bijvoorbeeld ook vormen worden onderscheiden, en je ruimtelijk inzicht wordt bepaald). Een paar mensen uit het verleden wijzen uit hoe handig wiskunde kan zijn, maar je leest ook hoe het komt dat juist zíj bekend staan als wiskundig genie. En daaronder vallen trouwens niet alleen mannen, er zijn ook meer dan genoeg vrouwelijke genieën aan te wijzen! Al die achtergrondinformatie is leuk om te weten, maar dat maakt jou natuurlijk nog geen genie. Daar moet je wel wat voor doen. Daarom staan er in dit boek ook heel wat oefeningen om te kijken hoe het staat met jouw genialiteit, maar ook om jezelf verder te trainen in de wiskunde. Succes! Maar ook al wordt je geen genie, of wil je het helemaal niet worden: het boek is ontzettend leuk om te lezen. Het boek bestaat uit veel grappige plaatjes en foto’s, die soms wat tekst illustreren, maar soms ook juist het belangrijkst zijn – de tekst staat er dan voor wat extra info bij. Er zijn dus geen ontzettend lange stukken leesstof, maar korte stukjes, die je snel kunt lezen. Het boek lijkt daardoor een beetje van de hak op de tak te springen, maar dat is niet het geval, kan ik je verzekeren. Dankzij de vele oefeningen en wiskundige spelletjes en coole experimenten die in het boek staan wordt het ook nog eens een superleuk boek om in te lezen. Hoe word ik een wiskundig genie?  Davidsfonds, februari 2014, 128 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 13 jaar. ISBN: 9789059085213