Durf jij Het Engste Boek ooit te lezen? Het nieuwe spookhuis

De engste serie ooit 1 - Het nieuwe spookhuisHeb je wel eens over een kermis gelopen? Vast wel. Misschien heb je daar ook wel eens een spookhuis gezien. Ben je er ook in geweest? Ja? Vond je het eng, of juist lachwekkend nep? Er is in de spookhuizen een nieuwe trend, waarbij mensen worden ingezet als acteurs om de mensen de stuipen op het lijf te jagen. Soms lukt dat heel goed, soms minder. De vader van Nera heeft ook zo’n spookhuis. Het trok altijd veel bezoekers, maar dit jaar niet. Hoe dat komt? Door Het Nieuwe Spookhuis!

Griezelen

Want omdat mensen graag griezelen, willen ze natuurlijk wel naar het engste spookhuis dat ze kunnen vinden. En helaas voor de familie van Nera: dat is het nieuwe spookhuis, en niet dat van hun. Nera kan het echter niet aanzien, dat hun spookhuis, waar haar vader zoveel tijd en energie in heeft gestoken, niet meer bezocht wordt door de kermisgasten. Ze gaat naar het Nieuwe Spookhuis en moet toegeven: het is bijzonder eng! Maar hoe kan dat eigenlijk? Zelfs haar vader kan niet bedenken met welke mechanieken het nieuwe spookhuis de trucs heeft kunnen maken. Tijd voor een onderzoek!

Dwergen

Voor bij de kassa ziet telkens Herwald, een dwerg. Of nou ja – een kleine man. Het is natuurlijk niet netjes om hem een dwerg te noemen. Ofschoon hij er wel eentje is! En de vreemde schepsels in het spookhuis blijken ook echt te zijn. Er zit een echte levende mummie van 3000 jaar oud in een sarcofaag, de 10-jarige Dragos is een echte vampier die kan veranderen in een vleermuis en de faun Eus is half geit, half mens. Ze zijn allemaal echt. Dat is het geheim van het nieuwe spookhuis. Maar jammer genoeg zitten deze schepsels – die helemaal niet zo eng blijken te zijn als je zou denken – daar niet vrijwillig. Ze zijn gevangen genomen door Herwald, een echte dwerg. Nera besluit het gezelschap te redden, maar de driftige dwerg neemt haar ook gevangen…

Conclusie over Het nieuwe spookhuis

Het nieuwe spookhuis is het eerste deel van een spannende serie. Het is heerlijk spannend en een tikje creepy. In het begin is het verhaal ook echt heel spannend, maar zodra je weet dat de enge monsters eigenlijk niet eng zijn, maar ook gewoon kinderen, neemt het verhaal een heel andere wending. Zie het als een mix tussen Dolfje Weerwolfje en Monster High, geschreven voor de doelgroep van 9 jaar en ouder. Spannend, vlot en met een paar leuke wendingen in het verhaal. Op naar deel 2! Door: Score: Het nieuwe spookhuis krijgt 10 van de 10 punten.

De engste serie ooit: Het Nieuwe Spookhuis, Moon uitgevers, 176 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789048838103. Prijs: 14.99 euro.