Recensie: Het kleine draakje, Sanne de Bakker

het kleine draakje Heb je ooit boekjes gelezen di voor beginnend lezers zijn geschreven? Vaak word je daar niet heel erg blij en vrolijk van. Vooral de klassieke boekjes waar kinderen op school mee leren lezen zijn vaak intens saai. Ook voor kinderen. Toegegeven: het gaat vooral om het lezen van woorden en het begrijpen van de korte zinnetjes, maar en beetje spanning mag toch wel? Kinderen moeten zich toch ook vermaken! Anders zal ze de lol van het lezen snel vergaan! Gelukkig komen er steeds meer boeken op de markt waar kinderen echt van kunnen smullen, die heel specifiek zijn geschreven voor een bepaalde doelgroep, om zo verhalen te schrijven die kinderen echt zullen raken. En daar worden wij heel blij van! Zo komt uitgeverij Kluitman met een nieuwe serie Leren lezen-boeken, die geschreven zijn door topschrijvers. Wij staken onze neus in het spannende boekje Het kleine draakje. In het boekje Het kleine draakje moet Roos naar bed. Papa vertelt Roos een spannend verhaal. Misschien iets te spannend, over draken die dood moeten en ridders die worden opgegeten door die draak. Niet echt verhaaltjes voor het slapen gaan natuurlijk, maar Papa laat Roos toch echt achter om in slaap te komen. daar ontdekt Roos ineens iets onder haar bed… en draakje! Hoewel ze eerst heel bang is voor het beestje merkt ze al snel dat het kleine draakje eigenlijk banger is voor haar dan andersom. Het kleine draakje is namelijk zijn moeder kwijt! En wij weet gelukkig nog wel waar hij zijn moeder voor het laatst heeft gezien. Samen gaan ze op ontdekkingsreis, en komen uiteindelijk bij een grote en hoge berg, waar de moeder van het kleine draakje zit opgesloten in een grote kooi, met een enorm slot erop. En de sleutel? Die heeft de ridder bij zich die de draak heeft gevangen. Zullen Roos en het kleine draakje het lukken om de sleutel te stelen en de moederdraak te bevrijden? Het kleine draakje is best een spannend boek, dat kinderen zeker spannend zullen vinden. Het boekje is geschreven in Avi E3, het niveau dat kinderen eind groep 3 zouden moeten beheersen. Het verhaal zelf is een beetje dubbel: aan de ene kant worden draken en ridders gedood en opgesloten in kooien, aan de andere kant vragen ze verschillende dieren, waaronder een pratende kwal om advies. Fantasie is dus een belangrijk element in het verhaaltje. De donkere watertekeningen zijn heel sfeervol en mooi uitgevoerd, en geven een extra magisch tintje aan het kleine draakje. Het boekje is opgedeeld in hoofdstukjes en voorzien van een paars leeslint, met een rubber draakje eraan. Erg leuk detail!

Het kleine draakje, Sanne de Bakker
Illustrator: Mariëlla van de Beek Kluitman, 32 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020678079