Recensie: Het grote boek van Haas, Annemarie Bon

Haas is doodgewoon Haas. Maar hij beleeft wel allerlei avonturen. Hij mag mee-eten met Mol, hij heeft een losse tand en krijgt een erfenis. De ene keer is er circus in het bos, dan is er weer een marskramer. En dan heb je nog Kip. Wat is ze lief! Maar jammer genoeg voor Haas is hij niet de enige die gek op haar is.

In dit grote boek van Haas staan voorleesverhalen, knutsels, spellen en twee poppenkastverhalen, waaronder het populaire verhaal Worteltjestaart.

Kijk ook op de speciale website voor Haas: www.hierishaas.nl. Daar vind je kleurplaten, maskers en poppenkastpoppen om zelf te maken, voorleesverhalen en je kunt er memory spelen!

Het grote boek van Haas is een leuk boek waarin een aantal activiteiten rondom Haas zijn verzameld. Natuurlijk zijn er verhalen in het boek opgenomen, waarin Haas met zijn vrienden leuke avonturen beleeft. Avonturen is wellicht een groot woord, het zijn eerder gebeurtenissen die in het bos plaatsvinden en waar Haas met zijn kameraden een oplossing voor bedenkt. Deze gebeurtenissen liggen veelal in de belevingswereld van kinderen: verliefdheid, geheimen bewaren, sporten, kiezen. De dieren in het bos zijn gelukkig veelal vrienden van elkaar, hoewel ze elkaar ook wel eens willen plagen. Net als in het normale leven, zal je conclusie zijn. De illustraties zijn ongeveer een kwart pagina groot en eenvoudig: meestal tonen ze een van de personages die in het boek voorkomt in een houding die typerend is voor het verhaal. Niet bijzonder illustratief, maar genoeg om je een beeld te vormen van hoe de dieren eruit zien.

Buiten deze verhalen staan er ook een aantal poppenkastverhalen in. Erg leuk, met plaatjes voor de zinnen zodat je direct ziet welke pop je moet hebben en wie wat zegt. Om je te helpen zijn er ook wat knutselinstructies in het boek opgenomen zodat je zelf een poppenkast in elkaar kunt zetten. Voor het geval je er nog geen in huis hebt. Aan de hand van een paar verhaaltjes zijn er ook activiteiten opgenomen, zoals het bakken van een worteltjestaart, het oplossen van een doolhof of het geven van een dierenfeest. Zo kun je na het lezen toch nog doorgaan in de leefwereld van Haas. Een leuke verzameling verhalen die bij de belevingswereld van kinderen aansluit, en waarbij kinderen wellicht wat houvast kunnen ontlenen bij de belevenissen die ze zelf mee zullen maken, zoals het oplossen van ruzies of het maken van keuzes. De activiteiten zijn leuk maar wat schaars om het echt een onderdeel te laten zijn van het boek. Een erg leuke aanvulling zijn wel de poppenkastverhalen, zodat ouders de verhalen echt tot leven kunnen wekken.

Het grote boek van Haas, Annemarie Bon
The House of Books, augustus 2010, 96 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789044326666