Recensie: Gezond ontbijten, Ineke Haisma

Gezond ontbijten Maak kennis met Ineke Haisma. Wellicht ken je haar al van het boek Met Verstand Gezond. Een boek dat bedoelt was om mensen bewust te maken van het effect van eten op hun gezondheid. En hoe je dus gezonder kunt leven door gezonder te eten. Veel mensen misten echter een belangrijk element: recepten! Want het is goed om te weten hoe je gezond moet eten, maar om daar wat handvatten bij te hebben is natuurlijk wel zo prettig. Ineke Haisma, orthomoleculair therapeut, is dus druk bezig met een serie boeken, en begint bij het begin: gezond ontbijten. En daarbij wil Ineke ook graag aantonen dat het helemaal niet afzien is om gezond te ontbijten. Sterker nog: het kan ontzettend lekker zijn. Veel mensen zijn zo gewend aan de hoeveelheden suiker en smaakstoffen die aan bepaalde producten zijn toegevoegd, dat ze niet eens meer weten en beseffen hoe lekker de natuurlijke ingrediënten zelf smaken. En dat gezond en lekker ontbijten heel goed samen kan gaan, dat bewijst dit boek met meer dan 50 ontbijtrecepten. In het boek vind je gerechten voor acht weken, met voor in het boek netjes een overzicht van die acht weken, verspreid over de dagen van de week. Ja, ook de zaterdag en de zondag. Gezond ontbijten gaat ook in het weekend gewoon door, hoewel je dan wel wat mag genieten, zo bewijst de crunchy van appels en peren, het gepocheerd eitje in tomaat en Beppies vruchtenbrood. Ook door de week word je echter soms verwend met boekweitpannenkoekjes met rozijnenvulling, een spinazieomelet met aardappel en feta of kwark en sinaasappelsap met kaneel en hazelnoten. Het boek kent verder niet echt een indeling of hoofdstukken, maar loopt gewoon door. In de inhoudsopgave per week kun je de paginanummers vinden van de recepten. Door het boek heen vind je informatieve pagina’s waar je kunt lezen wat je kunt doen om gezond te leven, welke boodschappen je makkelijk in voren kunt halen en waarom je bepaalde ingrediënten moet nemen – of juist niet. Zo heb je met dit boek vooral veel recepten, met als bonus wat achtergrondinformatie. Door de heldere foto’s en ruime opmaak doet het boek lekker fris aan. Gezond ontbijten, Ineke Haisma Caplan, 155 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,50 euro. ISBN: 9789087241537