Recensie: Geestenkrijger, Linda Dielemans

Geestenkrijger 4000 jaar geleden zat je midden in een bijzondere periode in onze geschiedenis. Een periode waarbij de mensen niet meer afhankelijk waren van gereedschappen die gemaakt waren van flinters bot en steen, maar waarbij ze de vaardigheden hadden ontwikkeld om zelf gereedschappen en wapens te vervaardigen van brons. Het spannende jeugdboek geestenkrijger speelt zich in deze periode af. Je volgt het verhaal over de schouder van Arn, de zoon van de dodenverzorger. Hij moet het werk van zijn vader overnemen als de tijd daar is, en leert langzaam alle rituelen en gebruiken die gepaard gaan met het begraven van de doden en het verzorgen van de ziel. Als er een belangrijk persoon sterft gaat het echter mis. Deze dappere krijger had namelijk een bronzen zwaard: iets dat in die tijd toch nog zeldzaam was. Het zwaard wordt nauwkeurig gezuiverd van het bloed en de kwade invloeden van diens slachtoffers, maar door de nieuwsgierigheid van Arn wordt het toch bedoezeld. Er is volgens zijn vader gelukkig een manier om de onvergeeflijke fout te herstellen. De jonge Arn moet een lange en gevaarlijke reis maken naar de bronssmid Melor, die bij De Stenen (ook bekend als Stonehenge) woont. Omdat Arn met een bijzonder en zeldzaam zwaard op pad gaat is hij een mikpunt van veel criminelen die het bronzen voorwerpen graag in handen zouden krijgen. Hij mag daarom niemand vertrouwen en ontmoet keer op keer nieuwe vijanden. Toch weet hij tijdens zijn tocht ook een bijzondere vriendschap te sluiten, en wel met de stoere en verrassend geëmancipeerde Lya. De twee groeien langzaam maar zeker naar elkaar toe en steunen elkaar door dik en dun. De vraag door het gehele boek blijft echter: bereiken ze Melor op tijd, en kan de bronssmid hem wel helpen? Geestenkrijger is een bijzonder spannend boek dat je duizenden jaren meeneemt naar de geschiedenis van onze westerse samenleving. Door het geloof in zielen en de kracht van de natuur lijkt het verhaal een beetje op een fantasyroman, maar daarbij moet je niet vergeten dat de natuur en het geloof in het bovennatuurlijke in die tijd best vanzelfsprekend lijkt te zijn. Het verhaal, de omgevingen, kleding en gebruiken zijn allen gebaseerd op archeologische vondsten. Dat maakt het verhaal nog een stukje bijzonderder.

Geestenkrijger, Linda Dielemans uitgeverij Moon, 318 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,50 euro. Leeftijd: vanaf 11 jaar. ISBN: 9789048828135