Recensie: Gedoemanagement, Frank Schurink

gedoemanagementGedoe. Daar hebben we altijd wel eens mee te maken. Gedoe is van alles en nog wat, van drukte tot kleine irritaties, tot veel-aan-je-hoofd tot niets te doen hebben. Allemaal gedoe. Allemaal! In het boekje Gedoemanagement gaat Frank Schurink onderzoeken waar dat gedoe nu allemaal vandaan komt en wat je kunt doen om het op te lossen.

De diepte in

Hoewel de titel Gedoemanagement doet vermoeden dat het boekje heel lichtvoetig en populair-wetenschappelijk is, vond ik het boekje toch nog flink de diepte in gaan. Er wordt ruim gebruik gemaakt van wetenschappelijke kennis en de wetenschap van groene en rode breindelen, delen van de hersenen die andere functies vervullen (en elkaar moeten aanvullen om evenwicht te bewaren).

Psychologisch

Je zou Gedoemanagement kris-kras door elkaar kunnen lezen, aldus de schrijver van het boek. Ik raad je echter aan om vooraan te beginnen en door te gaan tot het einde. Dan krijg je namelijk het beste inzicht in de verschillen tussen het rode en het groene brein en welke eigenschappen ze hebben. Bovendien weet je dan zeker dat je alle kennis hebt gehad – ook niet onbelangrijk. Scheelt je weer het gedoe van bijhouden wat je wel en niet hebt gehad. Het boekje Gedoemanagement is mooi vormgegeven, met mooie infographics en kleurrijke kadertjes die interessant en leuk zijn om te lezen.

Interdisciplinair

Naast het onderscheid tussen het rode brein en het groene brein zijn er nog een paar andere strategieën en filosofieën voor je kaken die een stuk praktischer van aard zijn. Vooral de praktische tips om je leven wat luchtiger en gedoe-vrij te maken zijn natuurlijk altijd welkom. Toch blijft het rood-groene brein door het boekje heen knagen – daar werd het mij toch iets te wetenschappelijk. Stiekem best een gedoe!

Conclusie over Gedoemanagement

Een nobel streven: leven zonder gedoe. Frank Schurink gaat diep op de materie in en legt je alles uit van de rode en groene breinen: hoe ze samenwerken, hoe je ze beïnvloed en hoe ze je soms ook kunnen belemmeren. Dat gaat soms zo diep dat het iets te ver gaat voor de vrolijke, populair-wetenschappelijke vormgeving. Door: Score: Gedoemanagement krijgt 4 van de 5 punten.

Gedoemanagement, Haystack, 160 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789461261076. Prijs: 14.50 euro.