Recensie: Fee fleur en het spookfeest, Marianne Witte

fee fleur en het spookfeestFee Fleur is een vrolijke kleine fee, die samen met haar vriendinnen op school de leukste en meest spannende avonturen beleeft. In dit boekje beleven Fleur en haar vriendinnen ook weer een leuk en spannend avontuur. Want de klas van Fleur maakt zich klaar voor een groot feest, in het donker bij de grote boom. Allemaal maken ze nep-spookjes, die ze betoveren zodat ze licht geven. Maar ja… het blijft wel een klas, en daar gaat wel eens iets mis! Zo ook in de klas van Fee Fleur, want er steekt een enorme wind op… en het feest valt in duigen. Maar vanaf de tak waar Fleur en fee Saar in zijn gewaaid zien ze iets bijzonders: een spookje dat geen licht geeft. Het blijkt een echt spook te zijn. Hoewel Saar erg bang is voor het spook, knoopt Fleur een gesprek met hem aan. Het spookje blijkt een verdrietig spookje te zijn, omdat hij door al die wind is weggewaaid. Als de wind eenmaal is gestopt met waaien helpen alle kinderen zoeken naar het huis van Boet, het spook. En hoewel het feest van de feeën niet meer door kan gaan blijkt er in het spookhuis van Boet ook een feestje op de planning te staan! Fee Fleur en het spookfeest is een leuk, grappig en een beetje spannend boek. Het is geschreven op leesniveau E3, geschikt dus voor kinderen in de tweede helft van groep 3. Dat niveau wordt zeker gehaald. Het verhaal heeft een goed begin, midden en einde, wat voor veel kinderen een echte verademing is ten opzichte van veel leren-lezenboekjes. De tekeningen zijn sfeervol en grappig, en ondersteunen het verhaal prima. Voor meiden die wel wat willen toveren en fantaseren zijn de boekjes van Fee Fleur echte aanraders. Vrolijk, lieflijk en grappig.

Fee Fleur en het spookfeest, Marianne Witte
Illustrator: Jeska Verstegen Kluitman, 29 pagina’s, hardcover. Prijs: 7,50 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020680843