Zelfs Sherlock Holmes is niet tegen zijn vader opgewassen… Recensie: Elementary, seizoen 4

Elementary S4Het derde seizoen was een beetje hakkelig en vol problemen tussen Sherlock Holmes en Dr. Joan Watson. Ze dreigden zelfs uit elkaar te groeien – iets dat natuurlijk nooit mag gebeuren! Ook in het begin van dit seizoen dreigt dit te gebeuren, aangezien Sherlock even een terugval had en weer in zijn verslaving kroop. Juist op dat moment komt Sherlocks vader eens om de hoek kijken. In Elementary, seizoen 4, draait het eigenlijk om de band tussen Sherlock en zijn vader – doorspekt met mysteries en raadsels.

Probleemoplossen

Natuurlijk worden ook in het vierde seizoen van deze detectiveserie (zo mag ik een serie met Sherlock Holmes in de hoofdrol toch wel noemen?) meer dan genoeg problemen en mysteries om op te lossen. Van moorden tot spannende zakelijke intriges: het maakt Sherlock eigenlijk ook niet zo veel uit, als er maar flink wat te graven is en te ontdekken valt! Daarnaast laat ook Joan Watson flink van zich horen. Het is echt een dame die je niet zonder handschoenen kunt aanpakken. Zelfs Sherlocks vader moet het in dit vierde seizoen van Sherlock flink ontgelden, aangezien zij denkt dat Sherlock (ten opzichte van zijn vader) niet goed voor zichzelf kan opkomen.

Vader-zoon

Zoals gezegd speelt de band tussen Sherlock en zijn vader een heel belangrijke rol in de serie. Misschien wel de sterkste. Als je het eerste seizoen van Sherlock nog een beetje in de smiezen hebt, weet je al dat hun band alles behalve goed is. Een echte band vol wantrouwen, argwaan en misschien wel haat kruipt tussen beide mannen in, maar naarmate ze elkaar beter leren kennen zie je toch wel dat ze wat naar elkaar toe ontdooien. En dan – langzaam maar zeker – kom je er ook achter waarom zijn vader naar New York is verhuist…

Conclusie over Elementary, Seizoen 4

Sherlock Holmes is op heel wat manieren verfilmd en in series naar voren gebracht. Elementary geeft weer een heel nieuwe draai aan de oude verhalen, door Sherlock in de moderne tijd te plaatsen en als ex-verslaafde neer te zetten, met Dr. Watson als zijn buddy. Dit vierde seizoen maakt de serie weer wat persoonlijker en intiemer dan de voorgaande series, wat de serie absoluut meer diepgang geeft. Door: Score: Elementary, Seizoen 4 krijgt 9 van de 10 punten.

Elementary, seizoen 4, Universal Pictures
Tijdsduur: 16:00, detective. Leeftijd: vanaf 12 jaar.