Recensie: Drie kleine biggetjes, Smart Games

Drie kleine biggetjes

De prijzen voor Speelgoed van het Jaar 2015 zijn weer uitgereikt, en in de categorie van 4 tot 5 jaar is dit jaar Smart Games in de prijzen gevallen met hun spel Drie kleine biggetjes (Three little pigs). Ook in België viel Drie kleine biggetjes in de prijzen, zowel voor de leeftijdscategorie als voor de overkoepelende verkiezing.

En dat is ook helemaal niet raar, want de Drie kleine biggetjes zijn ook ontzettend leuk om uit te puzzelen. Het spel werkt volgens een beproefd concept, waarbij er een puzzelbord is waarop je bepaalde puzzelstukken legt, waarna je de resterende puzzelstukjes op het spelbord moet leggen. In het begeleidende boekje staan een flink aantal raadsels (48 in totaal) die netjes oplopen in moeilijkheidsgraad, van Beginner naar Junior en Gevorderd tot Master. Ook de oplossingen staan erin vermeld, dat moet dus helemaal goed komen. Je kind kan er alleen mee aan de slag, maar ook samen met een ouder of begeleider. Erg leuk!

Het meest unieke aan dit spel is echter wel dat je het spel twee scenario’s kunt uitbeelden. Er zijn 24 puzzels die over dag afspelen. Je plaatst dan de grappig vormgegeven biggetjes op het spelbord, om de overgebleven stukjes (voorzien van gras en huisjes) over het spelbord te verdelen. De bedoeling is nu om de biggetjes buiten te laten spelen. Het is immers dag, er is geen gevaar te zien!

Maar dan komt de avond: in het boekje staan ook een flink aantal puzzeltjes voor de nacht. Daarbij plaats je niet alleen de biggetjes, maar ook de wolf op het spelbord. Nu moet je de puzzelstukjes zo plaatsen, dat de huisjes (die zijn hol van binnen) over de varkentjes vallen. Dan zijn de biggetjes veilig en kunnen ze rustig slapen. Zo krijgt de puzzel meteen context voor de kinderen en zijn ze wat meer gemotiveerd om de puzzeltjes goed op te lossen.

Met De Drie Biggetjes worden de denkvaardigheden van de kinderen zoals concentratie en probleemoplossend denken enorm gestimuleerd. De mooi vormgegeven spelpoppetjes en doorkijk raampjes helpen tevens bij de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht. Als leuke bonus zit er in de doos een verhalenboekje met leuke afbeeldingen over het verhaal van de drie biggetjes verhoogt het inlevingsvermogen en stimuleert de taalontwikkeling.

Drie kleine biggetjes, Smart Games
Prijs: 24,95 euro