Recensie: De wildlingen 1: De Kraaienfluisteraar, Jacob Grey

De wildlingen 1-De Kraaienfluisteraar

De Kraaienfluisteraar is het eerste deel uit de serie Wildlingen. In deze nieuwe boekenserie spelen bijzondere mensen een hoofdrol: mensen die met dieren kunnen praten! Of beter gezegd mensen die dieren kunnen laten doen wat zij willen. Zonder ook maar één woord over zeggen. Een jongen, genaamd Kra, is zo’n jongen. Een kraaienfluisteraar, zoals hij eigenlijk genoemd zou moeten worden, maar Kra weet ontzettend weinig over zijn eigen geschiedenis en mogelijkheden.

In het eerste deel van de Wildlingen leer je meteen de geschiedenis van Kra kennen: hij is als jong kindje meegenomen door een vlucht kraaien, terwijl zijn ouders werden aangevallen door een gevaarlijke man. Vanaf die tijd wordt hij opgevoed door een drietal kraaien. Deze kraaien beschermen hem en voerden hem meteen een beetje op. Kra, de kraaienfluisteraar, heeft voor zichzelf een boom het gebouwd in een afgelegen park. Daar kan hij veilig leven, zonder dat hij wordt lastig gevallen door andere mensen. Zijn eten vindt hij op straat en in vuilnisbakken. Dan gebeurt er iets verschrikkelijks. Er ontsnappen een paar gevaarlijke boeven uit de gevangenis. En hoewel Kra voor zichzelf heeft afgesproken dat hij zich niet bemoeid met ‘mensendingen’ gaat hij toch op onderzoek uit. Op dat moment leert hij de gevangenisdirecteur kennen, die onbevreesd achter de boeven aan gaat. En bijna faalt: als het niet was door de dochter van de gevangenisdirecteur, Lydia, en een geheimzinnige andere man, die later een duivenfluisteraar blijkt te zijn.

Zo ontdekt Kra wat hij is, maar ook wat voor verschrikkelijks er vroeger is gebeurt in het plaatsje Blackstone. Een levensgevaarlijke en wrede man, De Spinnende Man, wilde alle Fluisteraars vermoorden, zodat hij de enige was. daarvoor had hij een team aan Fluisteraars aan zich gekluisterd, om zo nog sterker te zijn. De Spinnende Man was verslagen, maar Kra, de Kraaienfluisteraar, heeft de macht om naar het Rijk der Doden te gaan om overleden zielen weer terug te halen. En dat maakt hem een gewilde prooi voor de oude volgelingen van de Spinnende Man, die pas zijn ontsnapt uit de gevangenis!

De Wildlingen 1: De Kraaienfluisteraar is een geweldig begin van een nieuwe serie. Het verhaal begint heel gemoedelijk, en je wordt langzaam samen met Kra meegenomen in de geschiedenis en het verhaal van de Fluisteraars en de Spinnende Man. Sommige delen van het verhaal zijn best spannend en wat plastisch omschreven, zodat het verhaal niet voor heel tere zieltjes is. Ben je echter fan van fantasy en wat subtiel gegriezel, dan zit je met de Wildlingen helemaal goed! Ik ben in ieder geval razend nieuwsgierig naar de volgende twee delen uit deze beestachtige trilogie.

De Wildlingen 1: De kraaienfluisteraar, Jacob Grey
Uitgeverij Moon, 245 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,50 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789048821884