Recensie: De liefste kusjes zijn voor jou, Harmen van Straaten en gezongen door Jenny Arean

De liefste kusjes zijn voor jou is echt een klassieker, en al jarenlang te vinden in de boekhandel. Niet zo raar, want de versjes zijn heerlijk om voor te lezen en naar te luisteren. Harmen van Straaten heeft zich hierbij laten inspireren door oude versjes en gedichtjes, en er een geheel eigen draai aan gegeven. Het boekje draait – zoals je zou verwachten – om het geven van kusjes en knuffels. Speciale kusjes voor iedereen, want iedereen heeft een ander plekje in het hart van de verteller, en iedereen houdt van een ander soort kus.

Bij het mooie prentenboekje, dat dankzij zijn rode kleuren en sfeervolle waterverfprenten een en al liefde uitstraalt, hoort een cd, ingezonden door niemand minder dan Jenny Arean. Nu zijn de teksten speciaal aangepast om in een liedvorm te passen, anders zou het wel een flinke zangpartij worden. De liedteksten van de vier liedjes die Jenny heeft ingezongen staan uiteraard ook in het boek geschreven. Het gaat om de liedjes ‘De liefste kusjes zijn voor jou’, ‘Ik mis je’, ‘Ik heb van jou gedroomd vannacht’ en ‘Betoverd door jou’. De vier liedjes passen mooi bij elkaar en zijn heerlijk om naar te luisteren. Jenny beheerst als geen ander de kunst om een liedje te vertellen en over te brengen!

Het hoofdgedicht van De liefste kusjes zijn voor jou is helemaal opgetekend in vier- tot achtregelige versjes, en leest heerlijk weg. Het vers heeft namelijk een mooi ritme. Daarnaast is het vanuit kinderen geschreven, en zal dus ook een feest van herkenning zijn voor kinderen. Knuffelberen, dieren, vissen, alles en iedereen wordt met liefde bedolven. Een mooie manier om te laten zien hoe je kunt laten zien dat je iets of iemand lief vind. Ondanks het feit dat het geschreven is voor kinderen is het ook een mooi geschenkboekje voor een volwassen ontvanger!

De liefste kusjes zijn voor jou, Harmen van Straaten

Illustrator: Harmen van Straaten
Ingezongen door: Jenny Arean