Recensie: De Kindertemmer, Jacques Vriens en Kees de Boer

Verwende kinderen zie je steeds vaker. Ouders willen liever een vriend zijn voor hun kinderen dan een echte ouder, zo lijkt het, en geven hun kinderen dan ook alles wat hun hartje begeert. Dat gaat zo ook bij Kees en Jannie, de hoofdslachtoffers in het prentenboek De Kindertemmer. Ze zijn in eerste instantie dolblij als hun tweeling Quinten en Annabel is geboren, en gunnen hun kinderen natuurlijk het aller-, allerbeste. Logisch, dat doet iedere ouder. Maar ze draaien er in door. Ze geven ze alles wat ze maar willen. En als ze het niet krijgen? Dan gaan ze schreeuwen, stampvoeten en met frikandellen gooien.

Kees en Jannie zoeken naar allerlei oplossingen. Ze huren een ex-sergeant-majoor in om de kinderen in het gareel te houden, roepen de televisie-nanny erbij, maar niets helpt. Dan zien ze nog maar één enkele oplossing: de Kindertemmer. Na een kort telefoontje is het zo ver, en staat er een klein, raar mannetje voor de deur. De Kindertemmer, o stelt hij zich voor. Het geniepige mannetje heeft een intens plan dat volgens hem zeker zou moeten werken. Maar is dat wel zo? Krijgt de Kindertemmer Quinten en Annabel klein?

De Kindertemmer is een geweldig leuk en grappig boek, een origineel sprookje over verwende kinderen die eens goed op hun plaats gezet moeten worden. En dat lukt zeker! Het boek staat in het begin natuurlijk bol van de gemene opmerkingen en snippige woorden, maar sommigen heb ik toch gecensureerd tijdens het voorlezen aan mijn kinderen. Dat Quinten en Annabel hun ouders Dinges 1 en Dinges 2 noemen is nog wel grappig, maar dat ze hun opa en oma ‘ouwe zakken’ noemen, of tante Francien ‘dikke hoempa’ is misschien wat grof voor een prentenboek. En op zich had een creatievere naam (dikke hoempa gaat dan nog wel) ook helemaal niet misstaan in dit boek!

Jacques Vriens heeft zich namelijk helemaal laten gaan in de leuke grapjes, ondeugende ondeugd en vervelende trekjes van de tweeling, die een schril contrast vormen met de timide ouders. De nanny’s zijn natuurlijk een leuk intermezzo en weer een mogelijkheid om te laten zien hoe sterk de tweeling eigenlijk is. Het plannetje van de Kindertemmer komt helemaal onverwacht en slaat in als een bom: het verhaal is geweldig! Kees de Boer verzorgde de leuke, cartooneske tekeningen die het verhaal helemaal af maken. En je hebt meteen een manier om te zeggen dat je kinderen vervelend aan het doen zijn: weet jij toevallig het nummer van de kindertemmer, schat?

De Kindertemmer, Jacques Vriens

Illustrator: Kees de Boer
Unieboek het Spectrum, 32 pagina’s, hardcover.