Recensie: De heksen van Fantasia 7: De heks van al het kwaad, Thea Stilton

De heksen van Fantasia 7 De heks van al het kwaad We hebben al heel wat boeken gelezen over de Prinsessen van Fantasia en de vervolgserie, de Heksen van Fantasia. In dit zevende deel van De Heksen van Fantasia, nemen de prinsessen, prinsen, de Prins zonder Naam en de Wijze en de Oude koning het op tegen de Heks van Al het Kwaad. Zij heeft de Oude koning gekidnapt om Nils (de nieuwe naam van de Prins zonder Naam) naar het kasteel Obscuur te lokken, om zo zijn toverkracht te stelen. En hoewel Nils meteen op pad gaat om Nomenziona, de Heks van Al het Kwaad, tegemoet te komen, weten de prinsessen dat hij in een val wordt gelokt. Ze reizen hem achterna, samen met Helgi en Gunnar. In kasteel Obscuur treffen ze echter Nils en zijn vader, de Oude Koning, aan en samen proberen ze de Druppel der Duisternis te bemachtigen, de edelsteen waaraan de Heks van Al het Kwaad haar kracht aan ontleend. Maar daarvoor zullen ze zich een weg moeten banen door kasteel Obscuur, en die zit vol valstrikken en bondgenoten. Een lastige klus, die zich niet zo maar laat voltrekken. En het zorgt voor heel wat gevaarlijke en spannende situaties, die zich op een rap tempo op elkaar navolgen. Dat is wel een opvallend verschil met eerdere boeken uit deze reeks, want waar de eerdere delen misschien wat traag en zakelijk waren, heeft dit zevende deel een enorme vaart. Ze vallen van de ene situatie in de andere, wat op een gegeven moment zelfs een beetje te spannend wordt – er zijn geen rustmomentjes. Daardoor leert de Oude Koning overigens wel hoe het is om samen te werken en er voor elkaar te zijn, iets wat hem blijkbaar vreemd was. Net als de eerdere delen is ook De Heks van Al het Kwaad geschreven in een iets zakelijke stijl, met veel beleefdheden tussen de prinsen en prinsessen onderling, maar ook met een mooie dosis romantiek – prinses Samah en Nils zijn natuurlijk verliefd op elkaar, en vastbesloten om met elkaar verder te gaan. In het midden van het boek vind je ook hier weer een full-colour deel, waarin je meer te weten komt over Nomenziona. En ook zij blijkt aan het einde van het boek onder de invloed te zijn van Duistere Magie, en in werkelijkheid iemand anders te zijn. Maar wie ze eigenlijk was… dat zul je zelf moeten lezen!

De Heksen van Fantasia 7: De Heks van Al het Kwaad, Thea Stilton
Illustrator: Silvia Bigolin De Wakkere Muis, 288 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789085923152