Recensie: De Drie Dogadiers, Excesso film

dogadiers dvdDe Drie Dogadiers weet op een heel leuke (en drukke) manier een aantal sprookjes en films met elkaar te vermengen. Zo laat de titel al merken dat je hier te maken hebt met drie honden, die zich gedragen als de Drie Musketiers. Met Arfamis als leider, en Wagos als stoer en ietwat opvliegend meisje. De drie honden wonen bij elkaar in één huis, en zijn de dikste vriendjes. Door de hele film heen zijn ze een beetje aan het katten (sorry voor de woordgrap) met elkaar, maken elkaars zinnen af, onderbreken elkaar… dat begint al in het begin van de film. Maar gelukkig hebben ze ook alle drie een hart van goud en willen ze alleen maar het beste voor henzelf en hun baasjes. De film begint als de drie op een heel grappige en ietwat stoere manier vertellen wat hun is overkomen. Je hebt al snel door dat Arfamis een beetje een dromer is, en alles vertaald naar de stoere riddertijd. Wanneer hun baasje de dag voor Kerstmis plotseling op zakenreis moet, blijven de hondjes Arfamis, Barkos en Wagos alleen achter om de Kerstcadeautjes te bewaken. Maar dan wordt er ingebroken en nemen de dieven alle cadeautjes mee… En ze stelen zelfs de Kerstboom! Dat laten onze Drie Dogadiers niet op zich zitten. Ze zetten de achtervolging in. Zal het ze lukken om alle cadeautjes op tijd weer thuis te krijgen? En hoe blijven ze uit handen van de hondenvanger? Met hulp van de Kerstman beleven Arfamis, Barkos en Wagos hun grootste avontuur ooit! De film is erg grappig voor kinderen. Een beetje druk, maar met heel veel grapjes op allerlei niveaus. De meeste zijn eenvoudig en wat platvloers, bijna slapstick-achtig (zoals in Home Alone), maar anderen zijn ook juist weer voor de ouders bedoeld. En pratende honden kennen we natuurlijk van films als Garfield en Cats&Dogs. Hier is deze spraaktechniek wat minder mooi afgewerkt, waardoor de hondenbekken niet zo soepel bewegen, maar kinderen zullen daar geen aanstoot aan geven. Het is zeker een ontzettend leuke en ontroerende film, en daar draait het met kerst toch vooral om, nietwaar?

De Drie Dogadiers, Excesso Tijdsduur: 84 minuten, Kerst. Leeftijd: vanaf 6 jaar. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 11 euro)