Recensie: De Boskampi’s

de boskampi s Rik Boskamp is een heel normale jongen. Hij kan goed mee op school en lijkt het helemaal voor elkaar te hebben. Toch heeft hij een probleem: hij is de zoon van een super sullige boekhouder, die iedereen over zich heen laat lopen. Door dit briljante voorbeeld heeft ook Rik niet geleerd om voor zichzelf op te komen. Rik wordt dan ook ontzettend gepest op school. Maar dan gebeurt er iets heel bijzonders. Rik’s vader krijgt promotie! En dat niet alleen, want Rik en zijn vader zullen hiervoor moeten verhuizen. Dat geeft Rik een nieuwe kans om te laten zien wie hij is. Maar goed: daar heeft Rik niet zo’n goede ervaringen mee! Dus bedenkt hij een heel ander plan. Geïnspireerd door een maffiafilm verzint hij een nieuwe identiteit voor zichzelf en zijn vader. Vanaf nu heten ze: de Boskampi’s! Voordat Rik en zijn vader gaan verhuizen krijgt Rik de nobele taak om alle spullen in te pakken. Daarbij besluit hij om alle goede (maar saaie) kleding van zijn vader weg te gooien, en de oude jaren 60 kleding te bewaren. Dat zorgt meteen voor een maffia-achtig uiterlijk voor zijn vader, maar Rik handig op kan meeliften. Langzaam maar zeker vormt het duistere verhaal zich rond vader en zoon. Daarbij wordt Rik enorm geholpen door een aantal toevallige gebeurtenissen en vooral door de roddelzieke dames die in de buurt wonen. Een ongelukkige bijensteek zorgt voor een bijna-dodelijke ervaring voor een collega van zijn vader, wat Rik dankbaar aangrijpt om het er uit te laten zien als een afrekening in het criminele circuit. Alles lijkt goed te gaan, maar niets is zoals het lijkt natuurlijk. Zo is hun overbuurman de plaatselijke buurtwacht, die een veel te nauwlettend oogje in het zeil houdt. Ook de fantasierijke roddels direct in het leven roept worden door hem doorgespeeld aan de politie. Een groter probleem ontstaat echter wanneer een oud collega van zijn vader (plus een oud klasgenootje van Rik, die hem erg heeft gepest) in hun buurt komt wonen. Kan Rik zijn nieuwe imago nog in stand houden? En zal het zijn vader eindelijk lukken om een keer van zich af te bijten? De familiefilm de Boskampi’s is een boekverfilming. Gebaseerd op het gelijknamige jeugdboek van Marion Hoffman. Het boek is al jarenlang populair onder de jeugd, wat natuurlijk ook garant staat voor een goed verhaal in de film. En dat merk je natuurlijk direct. Het verhaal staat als een huis, en spreekt vooral bij kinderen zeker tot de verbeelding. De maffia waar Rik fragmentjes uit bekijkt bevatten enkele spannende scènes, hoewel je natuurlijk geen details te zien krijgt. De film is geschikt voor stoere kinderen vanaf zes jaar, maar kinderen vanaf een jaar of acht zullen er veel meer van genieten.

De Boskampi’s, Dutch Filmworks Tijdsduur: 101 minuten, Familiefilm. Leeftijd: vanaf 6 jaar. Verkrijgbaar op: DVD, Blu-ray