Recensie: Choco het mini paardje, Nicolle Christiaanse

choco het mini paardje Choco is een mini paardje. Het staat in een stal, op een boerderij waar ze nogal verwaarloosd wordt. De stal is oud en vies, en Choco wordt er maar slecht behandeld. Gelukkig heeft ze Roos, een meisje in de buurt dat helemaal gek is op paarden. Zij komt af en toe naar de stal om naar Choco te kijken en voor haar te zorgen, met haar te spelen en haar wat eten te geven. Maar Choco moet in de vieze stal blijven wonen, ook al is Roos er niet. En daar heeft het koppige paardje helemaal genoeg van! Het loopt weg, weg van die vieze stal.Tot ze bij een andere boerderij komt waar een mooie lege stal is. Op die boerderij woont Kris, een meisje dat heel graag een paard zou hebben. Jammer genoeg is haar moeder erg bang voor paarden, waardoor ze geen paard mag hebben. Maar dan staat Choco ineens in de stal, alsof haar dromen uitkomen. En dat nog wel op haar verjaardag! Haar ouders weten echter niet waar het paard vandaan komt, en Roos is erg bezorgd: waar is Choco nu gebleven? Bij toeval komen Kris en Roos bij elkaar: Roos heeft namelijk een foto van Choco op een forum voor paardenliefhebbers gezet, waar Kris ook lid van is. Zo komen de twee bij elkaar, en kan Roos vertellen waar Choco vandaan komt. Choco het mini paardje is dan ook een lief en leuk boek voor echte paardenliefhebbers, want alleen echte paardenmeisjes weten wat voor band je kunt hebben met je verzorgpaard. Het verdriet van Roos is dan ook bijna voelbaar door de letters van het boek, dat is geschreven op niveau AVI M4: het niveau dat kinderen midden groep 4 zouden moeten kunnen lezen. Het verhaal is leuk geschreven en zal kinderen zeker aanspreken. De illustraties van Ann De Bode maken het helemaal af: die brengen het verhaal echt tot leven. Het boek, dat is opgedeeld in korte hoofdstukken, is voorzien van een handig leeslint en een grappige medaillon met een portret van Choco erop.

Choco het mini paardje, Nicolle Christiaanse
Illustrator: Ann De Bode Kluitman, 32 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020678055