Recensie: Animals United 3D, Entertainment One

Om aan zijn zoon Junior te bewijzen dat hij niet de sukkel is waar iedereen hem (soms terecht) voor uitmaakt, gaat Billy, een ondeugend stokstaartje, samen met Socrates, een vriendelijke leeuw, op zoek naar water. Tijdens de zoektocht ontmoeten ze veel wilde en grappige dieren die vanuit allerlei landen zijn neergestreken in Afrika. Ze zijn allemaal op zoek naar een nieuw thuis, weggejaagd door bosbranden, olierampen en andere problemen veroorzaakt door mensen. En ze zijn allemaal even dorstig. Billy komt achter de reden van het gebrek aan water in de Delta: er is een dam gebouwd om energie voor een luxe vakantieverblijf op te wekken!

Deze schitterend vormgegeven film is een goede kennismaking voor kinderen en de gevolgen van de vele klimaatveranderingen die op dit moment gaande zijn. Alle dieren, van de noordpool tot in de savanne, worden namelijk verdreven uti hun natuurlijke habitat. Waar moeten ze naartoe? Een bonte verzameling dieren, uit verschillende continenten, komt bij toeval bij elkaar en gaat op onderzoek uit. De gevolgen van de daden van de mens worden hierbij angstvallig duidelijk… Hierbij wordt misschien een wat zwartgallig beeld geschetst over de vele klimaatconferenties, waarbij de makers overduidelijk het nut niet van inzien. Desondanks zijn de voorbeelden die getoond worden in de film wel duidelijk aanwezig, en is een goed gesprek met je kinderen na het kijken van de film een open deur: hoe komt het dat de dieren weg moesten? En wat kunnen zij doen om het milieu te beschermen?

De film is schitterend vormgegeven, en overduidelijk gemaakt voor 3D-vertoning. Er wordt veel gewerkt met de ruimte: voorwerpen komen op je afgevlogen, je zoeft door smalle ruimtes, kruipt door gangen. Om iedereen hierbij tegemoet te komen krijg je bij de blu-ray twee mogelijkheden: je kunt de film natuurlijk kijken op een daarvoor bestemde 3D-televisie, maar ook op een gewone. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt van de anaglyfmethode, waarbij je gebruik kunt maken van één van de meegeleverde rood-groene brilletjes. Ook deze werkt prima, hoewel kleurafwijkingen onoverkomelijk zijn. Wil je nog niet aan de hele 3D-hype meedoen? Dan kun je genieten van de normale versie van de film: ze staan namelijk alle drie op het schijfje!

Animals United 3D, Entertainment One

Tijdsduur: 93 minuten, Animatie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 10 euro), Blu-ray (ca. 12 euro)