Boek recensie: Opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouders kan leren, Stine Jensen en Frank Meester

Opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouders kan lerenOpvoeding is niet iets dat je zo maar doet, maar wat iedereen wel zonder meer mag gaan doen. Dat klinkt als een tegenstrijdige zin – en dat is het ook. Het is alsof je zo maar in een bus mag stappen, zonder ook maar één rijles te hebben gevolgd. Om maar een willekeurig voorbeeld te nemen. Als je het met je gezonde verstand doet zal het best goed gaan, maar doe je dat niet… dan wordt het een zooitje. En met dat gezonde verstand gaat het vaak mis, zo vinden Stine Jensen en Frank Meester in het boek Opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouders kan leren.

Verschillende visies

Het probleem van tegenwoordig is dat iedereen een mening heeft en iedereen die ook luidkeels verkondigt. Geen probleem met het hebben van een eigen mening natuurlijk, en ook niet met het verkondigen, maar mensen zijn nu eenmaal trendgevoelige kuddedieren die snel buiten onder sociale druk. Als veel mensen roepen dat iets ‘zo hoort’ dan is dat zo. En dus worden ontzettend veel kinderen ineens opgevoed door grootouders in plaats van dat ze naar een kinderdagverblijf gaan om dat beide ouders moeten werken voor die twee auto’s, vijf vakanties en het te grote huis met klerenkasten vol merkkleding, krijgen kinderen geen ‘nee’ meer te horen en zijn ouders eerder ‘coole vrienden’ dan opvoeders die kinderen normen en waarden bijbrengen (mond dicht tijdens het eten, anderen niet onderbreken, respect hebben voor andermans spullen, …). In ‘Opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouders kan leren’ wordt gekeken hoe je als ouder kunt omgaan met die veelheid aan informatie en sociale druk, om zelf je keuzes te maken en je daar aan te houden.

Drie thema’s

In ‘Opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouders kan leren’ komen drie grote thema’s aan bod waar veel opvoedkundige vraagstukken onder vallen. Moet je streng zijn voor je kind of naar alles luisteren, streven naar persoonlijk geluk of goed burgerschap en ga je genderneutraal opvoeden of niet? Vanuit die vraagstukken duiken de beide schrijvers de wereld van filosofie in, ondervroegen ouders en omschreven ze hun eigen visie en mening. En uit al die meningen kun jij de jouwe vormen. Die hoeft natuurlijk niet vast te staan, maar kennis van zaken maakt een duidelijke keuze maken zo veel makkelijker!

Conclusie over De Opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouder kan leren

De Opvoeders is een helder boek dat op een leuke manier ingaat op een aantal grote dilemma’s waar ouders voor staan. Ga je streng zijn of niet, voed je jouw kinderen genderneutraal op of niet en hoe zorg je dat ze sterk in hun schoenen staan? Vanuit de oude filosofen krijg je handvatten aangereikt om hier mee om te gaan en jouw keuze te maken. Deze informatie is vlot en op een humoritische wijze geschreven. De citaten van ouders maken het boek af.

Door:
Score: De Opvoeders: Wat filosofie de schipperende ouder kan leren krijgt 9 van de 10 punten.

De Opvoeders,