Kippenvel op je armen met de film Goosebumps

goosebumps Als je dacht dat Paul van Loon de enige schrijver was die om de boeken voor kinderen kan schrijven, dan heb je het mis. Er zijn heel wat meer schrijvers die ervan genieten om kinderen de stuipen op het lijf te jagen. In Amerika heb je bijvoorbeeld de schrijver R. L. Stine. Hij heeft in de periode van 1992-1997 een flink aantal horrorboeken geschreven voor kinderen onder de naam Goosebumps. De boeken zijn ook hier in Nederland verkrijgbaar in het Engels, maar uitgeverij Kluitman heeft de nobele taak op zich genomen om deze Engelse boeken te vertalen naar het Nederlands. Dan moet je zoeken naar de serie Kippenvel. Ben je niet zo’n boekenwurm, of wil je eerst even weten of het wel iets voor jou is? Of ben je juist een groot fan van de kippenvelserie? Dan is de film Goosebumps echt iets voor jou!

Lief buurmeisje

De film Goosebumps begint als de Amerikaanse jongen Zach Cooper samen met zijn moeder vanuit nieuw York verhuist naar een piepklein dorpje. Een spannende stap, zoals je kunt bedenken, maar gelukkig maakt Zach al snel vrienden. Bijvoorbeeld met zijn verlegen buurmeisje Hannah. Een Hannah is eigenlijk meteen een gevalletje apart. Ze is een heel vlot een leuk meisje, maar wordt door haar vader ontzettend kort gehouden. Zo wordt Zach meteen gewaarschuwd dat hij uit de buurt van Hannah en hun huis moet blijven, en mag Hannah niet eens gewoon naar school – ze krijgt thuis les, van haar vader. Toch piept Hannah er vaak tussenuit en zoekt regelmatig contact met Zach. En je raad het al: de twee worden langzaam verliefd!

Alle kippenvellen op een stokje

Op een gegeven dag, wanneer Zach en Hannah een romantisch uitje hebben gehad naar een verlaten pretpark, hoort Zach die avond een hels kabaal bij hun buren. Hij is bang dat Hannah iets is overkomen, en belt de politie. Een goed plan, want hij denkt echt dat Hannah iets is overkomen. Samen met twee bizar vreemde politie-agenten uit het dorpje gaan ze naar het huis en krijgen te horen dat er niets aan de hand is. Zach gelooft er niets van en besluit zelf op onderzoek uit te gaan. Dat had hij beter niet kunnen doen, want in het huis schuilt een groot gevaar… de vader van Hannah is namelijk niemand minder dan R.L. Stine, de schrijver van de Goosebumps boeken! En die boeken hebben een magisch randje… de monsters zijn er namelijk in opgesloten. Worden de boeken opengemaakt, dan ontsnappen de monsters en leven ze zich uit op de buitenwereld. Dat is namelijk precies wat er gebeurt in de film! Terwijl Zach en zijn vrienden worden afgeleid door een Verschrikkelijke Sneeuwman, neemt de handpop Slappy zijn kans op wraak met beide handen aan. Hij opent en verbrand alle boeken, waardoor de monsters worden vrijgelaten maar niet meer terug kunnen.

Kippenvelmomenten

De film Goosebumps is geschikt voor kinderen van 12 jaar en ouder. Dat is best een bijzondere keuze, aangezien de boeken wel voor een iets jongere leeftijd geschikt zijn. Dankzij de modernste computertechnieken en creatieve geesten van Sony zien de monsters en griezels er echter zo echt uit dat ik het advies van 12 jaar en ouder zeker begrijp. Het verhaal van Goosebumps is niet heel erg bijzonder opgebouwd, maar heeft wel een mooie opbouw en profiteert van de monsterlijke chaos. Dat heeft de film namelijk een flink tempo, waardoor je je geen moment hoeft te vervelen. Tussen alle spannende momenten en achtervolgingen en is er nog ruimte voor een vleugje kalverliefde en een aangenaam sausje van humor, met dank aan Jack Black.

Goosebumps, Sony Pictures Home Entertainment Tijdsduur: 103 minuten, Horrorfilm. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Verkrijgbaar op: DVD, Blu-ray