Boek recensie: Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor, Gertrud Jetten

Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloorGertrud Jetten, schrijfster van het boek ‘Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor’ ken je misschien wel van de vele boeken over paarden die ze heeft geschreven. Geen informatieve boeken, maar boeken over meisjes die veel op hebben met paarden. Paardenmeisjes, zogezegd. Boeken die je normaal gesproken niet tegenkomt op CooleSuggesties, omdat we ons richten op jongens en mannen, maar voor dit boek maak ik graag een uitzondering.

Intimidatie

Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor gaat over de 12-jarige Iris. Zij is zo’n paardenmeisje en dochter van ouders die een pannenkoekenrestaurant runnen. Een druk bedrijf, waardoor ze weinig tijd hebben en nemen voor hun kinderen. Het jongere broertje van Iris komt dat gebrek aan aandacht wel te boven, haar oudere zus is flink in opstand aan het komen op haar unieke puber-manier. Lekker ruig, wild en onbezonnen. Iris stort zich helemaal op haar verzorgpony Binkie, waar ze veel tijd mee doorbrengt. Tot Iris merkt dat Erik, de baas van Binkie en een goede vriend van haar vader, toenadering tot haar zoekt – om een intimiderende en indringende manier. Gezien de thuissituatie durft ze niet met het verhaal naar haar ouders – die zullen het vast niet begrijpen of naast zich neerleggen. En dus gaat ze naar haar zus, die op haar rebelse manier een plannetje smeed.

Horen en gehoord worden

In het leven van Iris speelt natuurlijk nog veel meer. Ze zit in groep 8, waarbij de musical een grote rol speelt in het dagelijkse leven op school. Ook is ze verliefd op Daan, een jongen die bij haar ouders in het restaurant komt helpen. Natuurlijk gaat ze ook om met haar vriendinnen. Toch is Binkie haar lust en haar leven. Daar draait alles om, zoals je wel vaker ziet bij paardenmeisjes. Dat hier op zo’n schandalige manier misbruik van wordt gemaakt is natuurlijk te erg voor woorden. Wat dit boek echter zo belangrijk maakt is de manier waarop Erik zich in Iris’ leven opdringt en de gevoelens die daar bij komen kijken: onzekerheid, wanhoop, twijfel en afschuw, maar ook verantwoordelijkheid voor haar pony (die dus niet van Iris is) en de sprankjes hoop als er verandering op komst lijkt te zijn.

Conclusie over Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor

Intimidatie en misbruik is helaas aan de orde van de dag. Een schikbarend hoog aantal meisjes en vrouwen blijkt hiermee in aanraking te zijn gekomen, maar weet niet goed hoe daar mee om te gaan. Zo ook Iris, een meisje uit groep 8. In Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor lees en leef je met haar mee. Het is indringend geschreven, met ruime aandacht voor paarden, paardenrassen en verzorging, maar ook de emoties van Iris komen ruim aan bod. Vooral dat laatste maakt het een krachtig en goed leesbaar boek dat zowel voor meisjes als voor jongens belangrijke boodschappen bevat.

Door:
Score: Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor krijgt 7 van de 10 punten.

Hoe niemand mij geloofde en ik bijna alles verloor,