Film recensie: The Big Sick, The Searchers

the big sick dvdThe Big Sick is een zwarte komedie over een bijna onmogelijke liefde. Een romcom dus, een Romantische Comedy, maar dan wel met een sarcastisch tintje. Helemaal geen film om je voor te schamen! En bovendien is de film gebaseerd op een waargebeurd verbeurd verhaal. Het verhaal van komiek Kumail Nanjiani, die in de film zelf de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Zijn tegenspeelster, Emily Gordon, wordt gespeeld door Zoe Kazan. Het verhaal heeft dus een komische ondertoon, maar ook zeker een serieuze kant.

Single life

Als de film The Big Sick begint, zie je Kumail worstelen met zijn leven. Hij komt oorspronkelijk uit Pakistan, en krijgt vanuit huis een meer dan traditionele opvoeding mee. Zo wordt hij geacht om te bidden volgens de Moslimwetten en mag hij enkel trouwen met een meisje uit Pakistan – eentje die zijn ouders wel voor hem zullen uitzoeken. Het liefst zouden ze hem zien als advocaat of arts, zijn carrière als komiek (die ook nog niet van start is gegaan, eerlijk gezegd) vinden ze maar niets. Hij deelt een appartement met een mede-komiek, die helemaal niet grappig is. Tijdens een avond als stand-up comedian maakt hij kennis met Emily, een niet-Pakistaans meisje. Zie hier: hindernis 1.

Knipperlicht

De relatie tussen de twee gaat zeker niet van een leien dakje. Je kunt met recht spreken van een knipperlichtrelatie, waarbij beide personen af en toe een soort pauze inlassen om zich niet te veel te binden – beiden met totaal andere redenen. Het is echter onmiskenbaar duidelijk dat de twee bij elkaar horen. Ze komen telkens weer bij elkaar terecht. De bom knalt pas echt als Emily beseft dat Kumail haar niet aan zijn ouders wil voorstellen – ze zou hun goedkeuring toch niet krijgen. Als ze bovendien een kistje vind met allemaal foto’s van mogelijke huwelijkskandidaten breekt ze met hem.

Ziektebeeld

Na een tijdje wordt Kumail gebeld door een vriendin van Emily – ze is plots ziek geworden en ligt in het ziekenhuis. Daar moet hij meteen een belangrijke beslissing nemen: ze heeft namelijk meer kans om te overleven als ze in een kunstmatige coma wordt gebracht. Ga d’r maar eens aan staan! Tot overmaat van ramp komen ook haar ouders naar het ziekenhuis. En die kennen het hele verhaal, dat is door Emily in geuren en kleuren verteld. In de spannende weken die volgen wordt de band tussen Kumail en Emily’s ouders steeds beter. Er ontstaat een wederzijds begrip en Kumail wordt helemaal opgenomen in het gezin. Maar Emily krijgt daar dus niets van mee…

Conclusie over The Big Sick

The Big Sick is een indrukwekkende romantische komedie, die je inderdaad niet over de grond laat rollen van het lachen. De humor zit hem in kleine dingen, de manier van praten, de anekdotes, de worstelingen die de hoofdpersonen doormaken. De humor is zwart en sarcastisch, maar niet echt grimmig. Dat doet de kaft ook helemaal niet voorkomen. Het feit dat Kumail de hoofdrol op zich neemt geeft in ieder geval aan dat hij het eens is met de manier van vertellen en presenteren – een indrukwekkend verhaal en een mooie film.

Door:
Score: The Big Sick krijgt 8 van de 10 punten.

The Big Sick, The Searchers