Film recensie: The only living boy in New York

the only living boy in new yorkThomas is in de film The Only Living Boy in New York al een tijdje afgestudeerd, maar weet nog niet goed wat hij met zijn leven aan wil. Waarom zou hij ook? Hij heeft een leuk een leuk appartement, zit in een routine om zijn dagen door te komen en bezoekt regelmatig zijn depressieve moeder en afstandelijke vader. De een door een soort verantwoordelijkheidsgevoel, de tweede omdat die daar toevallig ook woont. Een vriendin heeft  Thomas niet, maar hij trekt wel dagelijks op met het meisje waar hij stapelverliefd op is. Zij heeft hem echter gefriendzoned… daar gaat dus niets meer gebeuren.

Buurman

Tot er in zijn flatgebouw een vreemde man komt wonen die hem bij de postvakjes aanspreekt. Het is een raar en ongemakkelijk gesprek dat volgt, maar toch heeft de man een zekere aantrekkingskracht op Thomas. Ze raken in gesprek en de man weet Thomas aan het denken te zetten over zijn leven, de liefde en werk. Een geweldige serie gesprekken volgt, waarbij je Thomas echt ongemakkelijk ziet worden tijdens deze gesprekken, soms wat uitdagend reageert en ook tot inzichten komt. Thomas’ wereld komt echter flink op zijn kop te staan.

Vader buiten de boot

Als hij met zijn friendzone-vriendinnetje naar een concert gaat, ontdekt hij dat zijn vader er een vriendin op nahoudt. Een veel jongeren en mega-knappe vriendin. En dat terwijl zijn moeder thuis depressief zit te wezen. Dat strookt niet met de rechtvaardigheidsgevoelens van de introverte en zachtaardige Thomas. Hij worstelt dan ook met zijn gevoelens. Moet hij het zijn moeder vertellen? Zijn vader ermee confronteren? Of het er over hebben met WH, zijn bovenbuurman waar hij eigenlijk maar weinig van weet? Als hij de stap durft te zetten verandert alles. De vraag is of The Only Living Boy in New York – Thomas – trouw blijft aan zijn gevoelens of, net als het gros van de New Yorkers, zich laat meeslepen in zijn eigen wereldje.

Conclusie over The only living boy in New York

Als je het hebt over Becoming of Agefilms, zul je niet snel een film als deze op het oog hebben. Toch is het één van de betere in zijn genre, met zwarte humor, sarcasme en een zichtbare ontwikkeling bij de hoofdpersoon. De cast is bijzonder goed en speelt hun rollen met verve. De film ins onderhoudend en vermakelijk, maar mist net de wow-factor.

Door:
Score: The only living boy in New York krijgt 7 van de 10 punten.

The Only Living Boy in New York, The Searchers