Film recensie: Rikkie de Ooievaar – over een kleine mus en grote wensen

Rikkie is een mus. Net voor hij uit zijn ei kroop, werden zijn ouders opgegeten. Moederziel alleen werd hij dus geboren… hoewel… er stond een ooievaar naast zijn nestje, bezorgd om het rumoer dat ze hoorde. En dus dacht Rikkie meteen dat die ooievaar zijn moeder was. Met tegenzin van vader ooievaar wordt de kleine mus opgenomen in het gezin. Zijn stiefbroer vermaakt zich prima met het rappe musje, maar dan komt het onvermijdelijke: de ooievaars beginnen aan hun trektocht naar Afrika – een tocht die veel te lang en te gevaarlijk is voor Rikkie. Bijzonder genoeg wordt hem dat in zo veel woorden niet gezegd. Veel verder dan ‘je kunt niet mee’ komt de uitleg niet. Als Rikkie wakker wordt zonder zijn ooievaarsfamilie om hem heen, wil hij maar 1 ding: hen achterna.

Lange tocht

En zo begint de lange tocht van de kleine mus. Al snel komt hij flink in de problemen, maar gelukkig ontmoet hij de pygmee-uil Olga, met haar denkbeeldige vriendje Oleg. Deze appel is ook niet in haar hem en op de vlucht voor alles wat los en vast zit. Al snel ontdek je dat Olga in feite geen uil is, maar iets minder dan een koekoek! Aangezien Olga beter richtingsgevoel heeft dan Rikkie besluiten ze de reis verder voort te zetten, hoewel Olga weinig kans van slagen ziet in het plan van Rikkie. Ondertussen komen ze in een kroeg nog de papperige parkiet Kiki tegen die niets liever wil dan discoliedjes zingen op een groot podium.

Internetduiven

Tijdens hun lange en barre tocht komen ze meer dan genoeg uitdagingen tegen. Ze komen de nodige gevaarlijke dieren tegen die hen als prooi zien, maar ook de wensen van ieder personage afzonderlijk staat redelijk haaks op elkaar. Een grappig en vooral bindend element in de hele film zijn de duiven, die je her en der op telefoon antennes ziet staan. Dat maakt ze verbonden met het internet, wat zorgt voor grappige situaties (en een kritische noot naar het internetgebruik en de verslavingen die daarmee samenhangen). Op allerlei manieren eten de drie kleine vogels die barre tocht te overbruggen. En op het einde is het zelfs Rikkie die de zwerm ooievaars van een gewisse ondergang behoed.

Conclusie over Rikkie de Ooievaar

Rikkie de ooievaar is niet een van de meest originele films niet tegen zult komen. Grafisch zijn er ook wel een aantal kanttekeningen te zetten (bijvoorbeeld bij de niet zo net afgewerkt ogen). In recensies van anderen lees ik echter dat de film flink wordt aangepakt, dat vind ik nu ook weer niet terecht. Voor de jonge doelgroep is het zeker een vermakelijke film met spannende momenten en leuke grapjes.

Door: CooleSuggesties
Score: Rikkie de Ooievaar krijgt 6 van de 10 punten.

Rikkie de Ooievaar, Just Film