Boek recensie: Zoek de streep, Andy Mansfield

zoek de streep andy mansfield

Zoekboeken en puzzelboeken zijn helemaal terug van weggeweest. Eigenlijk vond ik het altijd al raar dat er een tijd minder aandacht voor was – ikzelf heb er vroeger veel plezier aan beleeft, en als ik zie hoe mijn kinderen er soms mee in de weer zijn… maar het kan altijd anders en beter. Origineler, zelfs. Andy Mansfield maakt met Zoek de streep een geweldige comeback voor de zoekboeken, zeker omdat die eigenschappen gecombineerd worden met een fiks staaltje puzzelwerk…

Puzzelen en denken

Het unieke aan Zoek de streep is dat die ogenschijnlijk eenvoudige opdracht lang niet zo eenvoudig is als je denkt. De strepen zijn groot en duidelijk – in dit boekje geen gepriegel met kleine details – maar de strepen zijn akelig goed verstopt. Of verdeeld, of gewoon bijna niet zichtbaar… mits je de juiste technieken gebruikt en toepast! Dat maakt het Zoek de streep wel zo leuk en interessant. Als tipje van de sluier geef ik je mee dat Andy een heuse papier-ingenieur is. Je moet dus vouwen, combineren en graven, draaien, combineren en een nieuwe invalshoek kiezen. Aan de slag met dit puzzelboek!

Creatief

Het is dus in dit geval niet alleen  Andy die creatief is geweest met het bedenken van deze puzzels en raadsels, maar ook van jou wordt de nodige creativiteit verwacht. Dat moet overigens zeker lukken, hoewel je wel een beetje moet oppassen dat je niet in je frustratie het boek weggooit of er wat hardhandig mee omgaat. Het is en blijft papier, en het zou zonde zijn als niemand de puzzels meer kan oplossen. Alles wat je daar voor nodig hebt, is creativiteit en soms een frisse blik. Lukt het even niet, leg het boek gewoon even weg en ga een andere dag weer met frisse moed aan de slag!

Recensie over Zoek de streep

Zoekboeken en puzzelboeken zijn voor alle leeftijden, zo blijkt in dit boekje. Kunstenaar en papier-ingenieur Andy Mansfield heeft een paar briljante puzzels bedacht die je even moet doorhebben. Hij probeert je daarbij op verschillende manieren op het verkeerde been te zetten. Een mooi uitgevoerd puzzelboek om aan te duiden dat je soms even niet langs de gebaande paden moet denken.

zoek de streep, Andy Mansfield
Illustrator: Andy Mansfield
Fontaine uitgevers, 24 pagina’s, hardcover.