Boek recensie: Van boswachter tot youtuber, Arwen Kleyngeld

van boswachter tot youtuber

Wat wil jij later worden? Dat is mij ook heel erg vaak gevraagd. Soms wist ik het wel, maar meestal niet. Nu nog heb ik eerlijk gezegd geen idee wat ik zou willen worden, hoe veel plezier ik ook heb als tekstschrijver: altijd weer nieuwe mensen ontmoeten en leren kennen… om er daarna mijn creatieve ding mee te kunnen doen. Dat is toch super? Maar er zijn natuurlijk nog heel wat meer beroepen die je zou kunnen doen. Er komen er zelfs alsmaar beroepen bij, dankzij de nieuwe technieken. In het boek Van Boswachter tot Youtuber ging Arwen Kleyngeld op pad om een aantal bekende Nederlanders en minder bekende Nederlanders het hemd van het lijft te vragen.

Bekende en onbekende beroepen

Dankzij deze interviews ontdek je heel wat nieuwe beroepen, maar leer je vooral ook mensen kennen die deze beroepen uitvoeren. Ze vertellen je hoe ze in het vak terecht zijn gekomen. Soms waren het jongensdromen, beroepen die ze altijd al wilden doen, maar vaker nog zijn het beroepen waar ze langzaamaan in terecht zijn gekomen. Natuurlijk lees je ook wat zo’n beroep nou helemaal inhoudt. Wat doe je op een dag, wat mag je wel doen – en wat zeker niet? Zo vertellen astronaut André Kuipers, voetballer Kiki van Es, illustrator Jill, YouTUber Dylan Haegens en nog veel meer mensen over hun beroep. Zelfs patissiers, tijgerverzorgers, dolfijnentrainer en een LEGO-ontwerper komen aan bod. Hoe cool is dat?

Prettig geschreven

Met een boek als Van Boswachter Tot YouTuber kun je natuurlijk alle kanten op. Het zou heel leuk zijn geweest om een soort vriendenboekje te kunnen lezen, zoals je die ook op CooleSuggesties tegenkomt, maar eigenlijk is dat voor een boek ook wel weer makkelijk. Arwen heeft er voor gekozen om het interview uit te werken tot een verhalend stuk tekst, opgedeeld in korte hoofdstukjes. Dat leest ontzettend prettig. Het is op die manier echt of Arwen het verhaal vertelt van de geïnterviewde. Knap gedaan, en leuk verteld bovendien.

Recensie over Van Boswachter tot YouTuber

Weet jij al wat je wil worden? In het boek Van Boswachter Tot YouTuber kom je heel wat beroepen tegen, waarbij ik zeker weet dat je van een flink aantal beroepen niet eens wist dat ze bestonden, maar bij een flink aantal andere beroepen juist niet weet wat ze inhouden of hoe je het kunt worden. In dit boek lees je over bekende en minder bekende Nederlanders: de experts op hun vakgebied, over hoe ze in het beroep terecht zijn gekomen en wat er nou zo gaaf aan is.

Van Boswachter tot YouTuber, Arwen Kleyngeld

Illustrator: Marijke Klompmaker
Fontaine Uitgevers, 112 pagina’s, hardcover.