Boek recensie: Maancake en jasmijn, Maria Lam en Julie Ng

maancake en JasmijnNa het succesvolle boek Melk en Dadels, waarin de beide schrijfsters in gesprek gingen met bekende Marokkaanse vrouwen (of moeders van) is het in Maancake en jasmijn tijd voor de Chinese keuken. De schrijfsters praatten met 20 verschillende vrouwen van Chinese origine en verzamelden zo niet alleen 100 originele Chinese recepten (met ingrediënten die je in de regel gewoon in de Nederlandse supermarkt kunt kopen) maar kregen ook een unieke blik in de keuken van deze vrouwen.

Oosterse keuken thuis

Wat direct opviel aan Maancake en Jasmijn, was dat de meeste ingrediënten in zo’n beetje iedere supermarkt wel te verkrijgen zijn. Toegegeven, onze kleine buurtsuper heeft niet altijd verse gember in huis, maar dat is dan ook één van de weinige uitzonderingen in dit boek. Dat maakt de oosterse keuken ineens wel een stuk toegankelijker! Bijkomend voordeel is ook dat de recepten die in dit boek staan helemaal niet zo bewerkelijk zijn, uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Gezinsmaaltijden

Dit bijzondere boek vraagt natuurlijk ook om een heel persoonlijke indeling. Die is namelijk gemaakt aan de hand van de personen bij wie ze op bezoek zijn geweest. Dat maakt het als receptenboek misschien wat minder gangbaar. Daar zijn de recepten namelijk eerder geordend per hoofdingrediënt, gebruiksmoment of bereidingswijze. Nee, hier zijn ze netjes geordend per gezin. In de inhoudsopgave, voor in het boek, kun je makkelijk zien welke recepten er bij welke familie horen. Achter in het boek vind je hetzelfde lijstje, maar dan alfabetisch gesorteerd.

Zoet en hartig

Wat mij eigenlijk helemaal niet zo van de Chinese keuken bij staat, is dat hij stiekem best wel wat zoete gerechten kent, gecombineerd met zilt, zout en hartig. Ontzettend jammer dat daar in de Chinese restaurants zo weinig aandacht voor is! Maar dat maakt dit boek natuurlijk ook weer wat exclusiever, dat dan zeker wel. Vooral de afwisseling van recepten en smaken, maar ook de aanvulling met de sfeervolle foto’s maakt van Maancake en Jasmijn een geweldig boek om in de kast te hebben – en om uit te koken, uiteraard.

Ga direct naar Maancake en Jasmijn op BOL.com.

Recensie over Maancake en jasmijn

Maancake en Jasmijn geeft je een geweldige blik in de Chinese keuken. Letterlijk – je wordt bij 20 gezinnen binnengelaten en samen ga je aan de slag om authentieke Chinese gerechten te maken, met spullen die je in de Nederlandse supermarkt kunt kopen. Hoe multi-culti is dat? De recepten zijn toegankelijk en zijn smakelijk gefotografeerd. Een mooie blik in de keuken!

Maancake en jasmijn,
Uitgever: Rose Stories, 324 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789082470147. Prijs: 24.95 euro.