Boek recensie: Hit Refresh, Satya Nadella

hit refreshVaak is het aantrekkelijk om te blijven doen wat je doet, tot in het einde der dagen. Dat is lekker veilig, lekker comfortabel. Maar natuurlijk gaat die vlieger niet op. Je moet altijd blijven ontwikkelen, altijd blijven veranderen. Als persoon, maar ook om mee te gaan met de rest van de wereld. Diezelfde problematiek gaat op voor bedrijven. Kleine bedrijven kunnen zich snel aanpassen aan veranderingen in de wereld, maar grotere bedrijven zijn van nature al een stuk logger. Die kunnen niet zo snel switchen van tactiek. In Hit Refresh vertelt Satya Nadella, één van de CEO’s van Microsoft, over de veranderingen die hij teweeg heeft gebracht in Microsoft.

Samenwerken

Met Hit Refresh wil Satya Nadella – die sinds 2014 deels leiding heeft over Microsoft – vertellen over de veranderingen die hij teweeg heeft gebracht. Dat deed hij overigens niet door het roer een flinke zwieper te geven en alles anders te doen. In het begin van het boek wordt het eigenlijk al heel netjes verwoord: Hit Refresh is eigenlijk net als een browser: je blijft een heleboel elementen gebruiken die je al hebt, maar laadt bepaalde delen opnieuw in. In het geval van Satya was dat het opbreken van de eilandenstructuur die was ontstaan (herkenbaar?) die binnen Microsoft heerste. Iedereen was bezig met zijn eigen taakjes en opdrachten, maar nauwelijks meer bezig met het grote geheel en het dienen van de gebruikers. Die mindset moest anders! Er moest samengewerkt worden, met een vernieuwde passie voor de gebruikers.

Visie veranderen

Daarnaast speelt in het boek Hit Refresh de visie op techniek en technologische ontwikkeling een grote rol. Eerlijk gezegd ben ik daar niet heel veel nieuws tegengekomen, behalve dat de elementen in de cloud een grotere rol zijn gaan spelen binnen Microsoft, en dat Satya de wens heeft dat meer producenten gaan samenwerken om krachtigere oplossingen te bedenken voor alledaagse problemen. Een belangrijke kern van dit boek zitten hem in de manier waarop hij de veranderingen heeft doorgevoerd. Zijn ervaringen met verandermanagement, vermengd met zijn persoonlijke verhalen over zijn jeugd en gezin, maken het boek een persoonlijk verslag in een moeizame strijd om het logge bedrijf weer in beweging te krijgen. Het is dan ook een mooi en motiverend boek voor managers die te maken hebben met weerstand – hoewel veel van de technieken wel erg Amerikaans zijn en wellicht niet veel aansluiting zullen vinden bij ons, nuchtere Nederlanders.

Conclusie over Hit Refresh

Hit Refresh is een mooie eye-opener voor mensen die al een tijdje vast zitten in eigen stramienen en gedachtegoed. Het laat zien hoe Satya Nadella een gigantische onderneming als Microsoft in beweging heeft gekregen naar een menselijke onderneming met een maatschappelijk hart, zonder daarbij de commerciële doelen te verliezen. Daarnaast laat hij ook zien hoe belangrijk het is om te blijven kijken naar vernieuwingen en je daar op aan te passen – in welke vorm dan ook. Tussen die belangrijke onderwerpen ook komt zijn visie over kunstmatige intelligentie naar voren met een paar overpeinzingen.

Door:
Score: Hit Refresh krijgt 8 van de 10 punten.

Hit refresh,