Boek recensie: Een tafel vol kleine hapjes, Annie Rigg

Een tafel vol kleine hapjes, Annie RiggLekker om de tafel zitten – dat is bij veel families toch wel hét summum van gezelligheid en feest. Ook bij ons gaat die vlieger op. Als er bezoek aan zit te komen, schieten we ook al een beetje in de stress: wat zullen we op tafel zetten? Wat hebben we de vorige keer gemaakt (en dan moeten we dit keer weer iets anders verzinnen). Best een uitdaging, om telkens moet nieuwe gerechten op de proppen te komen, dat kan ik je verzekeren. Het is dan ook zeker prettig om een mooie verzameling kookboeken binnen handbereik te hebben waar je uit kunt putten. Een tafel vol kleine hapjes is zo’n boek dat meteen tot de verbeelding sprak. Maar maakt het de verwachtingen waar?

Drie soorten

De gerechten van het boekje Een tafel vol kleine hapjes is heel eenvoudig ingedeeld. Het eerste hoofdstuk is voor gerechten met vlees, het tweede voor vis en het derde hoofdstuk draait om gerechten met groente. Grappig is dat de gerechten zelf eigenlijk best klassiek zijn. Ze komen uit de Spaanse, Turkse en Italiaanse keuken: tapas, mezze en antipasti. Een aantal gerechten zul je dan ook zeker kennen, als je vaker je tafel vol zet met lekkere fingerfood. Daarentegen is het ook een leuke uitbreiding van je assortiment. Kijk eens over de grens!

Tijdrovend

Het nadeel van veel van die kleine hapjes is dat ze stiekem best veel tijd kosten om te maken. Je moet eigenlijk met twee of drie man in de keuken dwalen om in korte tijd de gerechten op tafel te zetten. Wees daar op voorbereid. Ook is het niet altijd even makkelijk om alle ingrediënten bij je plaatselijke supermarkt te vinden, wat natuurlijk de drempel ook verhoogd. De recepten zelf zijn overigens niet moeilijk om te maken, ook al kosten ze wat tijd. De instructies zijn duidelijk, de fotografie laat bovendien zien wat het resultaat kan zijn. Succes verzekerd!

Een tafel vol kleine hapjes, Becht, 64 pagina’s, hardcover. ISBN: 9789023013471. Prijs: 9.99 euro.