Boek recensie: Eataly, eigentijds Italiaans koken

eataly kaft italiaans kookboekLaat ik meteen even met de deur in huis vallen: de term ‘Eigentijds’ doet een beetje vermoeden dat je hier een kookboek hebt met allerlei vernieuwende recepten en coole kwinkslagen. Dat is niet helemaal het geval. Het zou beter ‘alledaags’ kunnen heten, of ‘hedendaags’, want volgens mij staat dit kookboek juist vol recepten die je in de Italiaanse keuken zo op tafel zou kunnen zien staan. Lekkere en vertrouwde recepten met ingrediënten uit de landelijke Laars.

Vers

Wat direct opvalt aan het boek is de authentieke vormgeving, met de stoffen kaft die wel geweven lijkt. Het lijvige boek bevat ruim 300 recepten en tal van kleurenfoto’s. Die recepten worden aangevuld met korte informatieve pagina’s over bereidingswijzen en summiere omschrijvingen van kooktechnieken, hoewel die heel erg op de oppervlakte blijven. Het gaat dus vooral om de recepten, waarbij veel vis, schaal en schelpdieren gebruikt worden.

Indeling

Het boek Eataly is opgedeeld in een aanta lduidelijke hoofdstukken: Antipasti, soepen, verse pasta (nee, die leer je hier niet maken), gedroogde pasta, rijst, hartig gebak, vis en zeevruchten, vlees, groente en peulvruchten, granen, brood, pizza, focaccia en gefrituurde hapjes, kaas, desserts en zoet gebak en koekjes. De gerechten zijn vaak zwaar en machtig, de nadruk ligt op pasta, deeg en veel vlees. Dat maakt het een iets minder toegankelijk boek voor de gezonde hap met veel groenten.

Smakelijk

Natuurlijk staan er meer dan genoeg recepten in die het water je in de mond laten lopen. Vooral de desserts en het gebal krijgen meer dan genoeg aandacht, en ook het hartig gebak trok zeker mijn aandacht. Daartussen zat af en toe een recept dat me aansprak door de originaliteit of de toegankelijke manier van bereiden / verkrijgbaarheid van de ingrediënten.

Ga direct naar Eataly op BOL.com.

Recensie over Eataly

Eataly is een kookboek dat de authentieke Italiaanse keuken laat zien, zoals dat op dit moment gebruikt wordt. De recepten zijn grotendeels haalbaar en niet moeilijk te maken, hoewel er heel specifieke kazen, worsten en vleessoorten benoemd wordt, waar je wellicht een straatje voor om moet. De recepten zijn zwaar en niet zo veelzijdig, de pagina’s zijn helder en het schitterend vormgegeven boek bevat sfeervolle foto’s.

Eataly,
Uitgever: Unieboek het Spectrum, 568 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789000356867. Prijs: 45 euro.