Boek recensie: De stad wint altijd, Omar Robert Hamilton

Het is moeilijk voor te stellen, maar er zijn delen in de wereld waar je echt moet vechten voor wat je gelooft – anders moet je het onderspit delven. En dan bedoel ik niet stevig debatteren of met een grappige leus op een kartonnen bord rondlopen om je punt te maken – nee, dan bedoel ik echt vechten. Denk bijvoorbeeld aan de Arabische Lente, die in 2011 plaatsvond. Niemand had die ontwikkeling zien aankomen, maar hij barstte in alle hevigheid los in de verhitte straten van het Egyptische Caïro. Omar Robert Hamilton hangt er een indrukwekkende roman aan op: De Stad Wint Altijd.

Revolutie

In De Stad Wint Altijd volg je twee idealisten: Mariam en Khalil. Zij wonen in Caïro en willen vechten voor hun idealen. Zoals zo velen. Mariam en Khalil onderhouden een website en geven een blad uit om een stem te geven aan de revolutie. Maar de regering is continu in beweging en de verkeerde mensen komen telkens aan de macht. Zo is Mubarak inmiddels afgezet en is het leger aan de macht. Daardoor worden de regels steeds strenger, de beperkingen steeds groter. Bloederige drama’s, onderdrukking en zinloos geweld worden in detail beschreven.

Eensgezindheid

Wat dit boek zo indrukwekkend maakt, is dat het vanuit de rebelse strijders wordt geschreven. Je ziet vanuit hun perspectief alles groeien en ontwikkelen – ook de verkeerde kanten op. Je leest over de protesterende burgers, die er alles aan doen om de veranderingen tegen te gaan, de genadeloze acties van het leger en vooral de mensonterende gebeurtenissen zullen je niet in de koude kleren gaan zien. Schaamteloos wordt geschreven over de mishandelingen die mensen ondergaan. Toch blijft ook de saamhorigheid goed hangen: ze vormen letterlijk 1 front. Een kleine groep tegen een enorme meute, maar de hoop blijft. En tussen al die agressie en onzekerheid leef je bovendien mee met de ontluikende liefde tussen Khalil en Mariam!

Ga direct naar De Stad Wint Altijd op BOL.com.

Recensie over De stad wint altijd

Er zijn niet veel boeken die echt indruk op me maken – misschien lees ik daarvoor simpelweg te veel – maar dit boek hoort daar wel bij. Het is een indringend en indrukwekkend verhaal over de opstanden en politieke verschuivingen binnen de Arabische Lente en de gevolgen die het teweeg bracht. Soms heel hard verwoord, dan weer wat subtieler, met een vleug cynisme en sarcasme om de zwaarte wat te verlagen. Indrukwekkend!

De stad wint altijd,
Uitgever: Hollands Diep, 332 pagina’s, paperback.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: 9789048835263. Prijs: 22.99 euro.