Boek recensie: De indoor moestuin – ga binnen aan de slag met het kweken van groenten en fruit

De Indoor MoestuinMoestuiniers opgelet! Want er is meer dan alleen je tuin om planten te kweken. Wat dacht je van gewoon binnenshuis? Dan heb je veel meer elementen zelf in de hand, zoals het licht, de wind… en vooral de hoeveelheid vocht en de temperatuur. Want die schommelt in ons landje gigantisch heen en weer! Daarbij is het natuurlijk ook ontzettend goed om de nodige planten in huis te hebben voor een goede vochthuishouding en het vervangen van CO2 naar zuurstof. In het boek De Indoor Moestuin vertelt Zia Allaway je in geuren en kleuren hoe je binnenshuis een indrukwekkende moestuin kunt inrichten en onderhouden.

Alles binnen

Het is natuurlijk niet zo dat je zo maar overal planten kunt neerzetten. Wij weten daar alles van: we hebben een redelijk smal en diep huis – halverwege is het relatief donker, waar bijna geen enkele plant het lang volhoudt. Te weinig daglicht! En je kunt dan wel werken met daglichtlampen en zo, maar dat vind niet iedereen even prettig als lichtbron. Zia Allaway, schrijfster van De Indoor Moestuin, maakt dan ook structureel onderscheid in verschillende ‘fasen’ in je huis, variërend van een raam op het zuiden tot een muur in een kamer op het westen. En alles wat daar tussen zit. Ook dakramen komen overigens aan bod, mocht je die een aantal hebben.

Praktische plantenkunde

In dit boek lees je niet alleen verrassende manieren om groente, kruiden en fruit in huis te kweken, maar ook wordt je op een heel praktische manier uitgelegd wat er allemaal bij komt kijken. Welke potmaten kun je het beste gebruiken (en waarom?) Hoe vaak moet je bemesten of water geven? Al dat soort elementen komen in dit boekje aan bod, wat het een praktische hulpgids maakt voor het starten en onderhouden van je eigen moestuin binnenshuis, waarbij je genoeg keuzes hebt in de manieren waarop je verschillende planten bij elkaar in een pot zet.

Combineren en tips

Waar de Indoor Moestuin echt een kei in is, dat is het combineren van planten in eenzelfde ruimte. Zo weet je wat je bij elkaar kunt zetten. Het boek daarvoor is ingedeeld in een paar hoofdstukken: het indelen van een indoormoestuin, het planten van kruiden en eetbare bloemen, kiem-, blad- en wortelgroenten, vruchtgroenten, en zelfs fruit kun je binnen kweken als de omstandigheden goed zijn. Tot slot is er een hoofdstukje ’tips van de vakman”, waarin omschreven staat welke potgrond je het beste kunt kiezen, wanneer je kunt zaaien, over plagen en ziekten, het bewaren van je oogst en het opstellen van een jaarplan voor je indoor moestuin.

Conclusie over De Indoor Moestuin

Moestuinieren is geweldig leuk om te doen, maar in Nederland ook lastig. De vorst kan zo maar opzetten, af en toe heb je enorme periodes van droogte en hitte, dan weer ontzettende stortregens… als je binnen kweekt, heb je daar geen last van. In de Indoor Moestuin lees je van de hoed en de rand: waar moet je op letten, hoe bereik je het beste resultaat? Sommige dingen zijn een tikje zacht qua kleur en vormgeving, maar dat kun je thuis natuurlijk helemaal zelf bepalen!

Door:
Score: De Indoor Moestuin krijgt 9 van de 10 punten.

De Indoor Moestuin,