Boek recensie: Cybercrime en cyberwar, Marc Goodman

Cybercrime en cyberwarCybercrime en cyberwar: het zijn twee termen die we steeds vaker in het nieuws tegenkomen, het is niet langer iets dat enkel aan science-fictionfilms is voorbehouden. Digitale diefstal en criminaliteit is inmiddels een stuk lonender geworden dan het zetten van een goeie kraak. Je wordt er bovendien minder vies van en je hoeft er ’s avonds niet op uit. Ik zie alleen maar voordelen. Tenminste – als ik een crimineel was. Dat ben ik niet. Ik ben slechts de ‘gemiddelde burger’ die te pas en te onpas leunt op digitale technieken die ons met van alles en nog wat verbinden. En die zich daarmee ook blootstelt aan mogelijke digitale kapers…

Rampen en doomscenario’s

Wat Cybercrime en Cyberwar heel erg goed doet is het schetsen van een behoorlijk beangstigend beeld. We zijn altijd kwetsbaar. In feite lopen we gewoon met onze pinpas in de ene hand en de code in de andere hand door een drukke stad, als ik een vergelijking met ‘analoge criminaliteit’ even mag maken. Tenminste: dat doet Marc Goodman ons vermoeden. De verhalen die hij vertelt over de mogelijkheden van criminelen en de gevaren die ons boven het hoofd hangen zijn echter niet van de poes en kunnen best wel beangstigend overkomen.

Rustig aan

Gelukkig is die vergelijking natuurlijk een beetje overdreven, maar het is wel een gevaar waar we ons van bewust moeten zijn. Er is zo veel met elkaar gekoppeld via digitale systemen, dat het ons tegelijk heel machtig maakt maar ook kwetsbaar doet opstellen. Soms is dat stukje bewustwording al genoeg om het ergste scenario te voorkomen. Vooral regeringen en overheidsinstanties zijn door dit boek flink opgeschud – een goede zaak. Voor ons, eerzame burgers, zal het niet zo’n gigantische vaart lopen voor de grote criminelen, maar ook voor ons is het belangrijk om een beetje pas op de plaats te houden en te letten. Achter in het boek staan dan ook een aantal praktische tips en suggesties. Als je je daar aan houdt, ben je weer een stapje veiliger. En hey – de tips komen van één van de grootste experts op het gebied van cyberbrime en cyberwar. Die kun je dus wel aannemen!

Cybercrime en cyberwar, Marc Goodman
Karakter uitgevers, 576 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789045214658. Prijs: 39.95 euro.

Ga direct naar Cybercrime en cyberwar op BOL.com.

Recensie over Cybercrime en cyberwar

Dit lijvige boek vertelt je alle inns en outs op het gebied van moderne criminaliteit. Het is verbluffend om te lezen hoe deze nieuwe criminelen te werk gaan en hoe veel mogelijkheden ze krijgen. Het zijn flinke doomscenario’s en negatieve beelden, maar laat je niet op je kop zitten. Als je eenmaal weet wat de zwakke plekken zijn, kun je er ook wat aan doen. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. Het boek is misschien wel heel dik, maar ook geweldig vlot geschreven. Het is onderhoudend, anekdotisch, bevat sneaky trucs en leest als een trein.